Als je bedrijf lekker loopt en je ambitieus bent, dan kun je ervoor kiezen om uit te breiden naar het buitenland. Althans, als de buitenlandse markt zich daarvoor leent natuurlijk. Als je goed onderzoek naar buitenlandse marketing, dan is het zeker mogelijk om ook in het buitenland als bedrijf groot te worden. Je hebt namelijk wel kennis nodig van de marketing van het land waar je naar wil uitbreiden. Zelfs in Duitsland en België zit het marketingtechnisch vaak al behoorlijk anders in elkaar dan hier in Nederland. Het is dus belangrijk om de tijd te nemen voor het verdiepen in die buitenlandse marketing. Doe je dit niet? Dan is de kans klein dat je zult slagen in het buitenland. Internationaal zakendoen is nou eenmaal meer dan het letterlijk vertalen van je Nederlandse marketingstrategie. Hier werken immers vaak andere dingen op het gebied van marketing. Wij zullen je enkele tips geven over hoe je internationaal zakendoen moet aanpakken.
Vertalen van teksten
Zakendoen draait natuurlijk voor een deel ook om professionaliteit. Een buitenlands bedrijf is sneller geneigd om zaken te doen met jou als je professioneel overkomt. Als je bijvoorbeeld gaat zakendoen in Duitsland, is het belangrijk dat je zakelijke teksten vertaalt of laat vertalen naar het Duits. Wellicht zul je zelf een woordje Duits spreken, maar natuurlijk nooit zo goed dat je zakelijke teksten van formeel Nederlands naar formeel Duits kunt vertalen. Daarom kan het handig zijn om de hulp van een Duits vertaalbureau in te schakelen. Deze werken namelijk met vertalers die zowel het Nederlands als Duits perfect beheersen. Het is dus verstandig dat je een vertaling laat maken door een dergelijk vertaalbureau
Bepaal de doelgroep
Voordat je je gaat richten op marketing, is het natuurlijk belangrijk om je te richten op de doelgroep, oftewel je ‘Buyer Persona’. Dat heb je in het begin in Nederland gedaan en dat moet je weer doen wanneer je je gaat richten op het buitenland. Voor een groot gedeelte is die doelgroep waarschijnlijk hetzelfde, maar toch is het belangrijk om je marketingstrategie aan te passen op bijvoorbeeld taal en cultuur.
Interne veranderingen
Als je als bedrijf besluit om je te richten op het buitenland is het belangrijk om te bedenken of je daar ook een vestiging van je bedrijf wil hebben. Het kan zijn dat het niet praktisch meer is om alle zaken vanuit Nederland te regelen. Dan is een tweede vestiging wellicht nodig. Het is wel belangrijk om in dat geval intern duidelijk afspraken te maken, aangezien er intern veel veranderingen op zullen treden. Neem nou bijvoorbeeld de communicatie door middel van een nieuwsbrief. Het is belangrijk afspraken te maken over welke vestiging zich daar mee bezig houdt. Anders loop je het risico dat mensen meerdere nieuwsbrieven ontvangen, wat natuurlijk niet wenselijk is.
Communicatie
Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar welke manier van communiceren het meest gangbaar is in de marketingwereld van een bepaald land, aangezien je jouw manier van communiceren daar dan ook het best op kunt aanpassen. In het ene land kan dat namelijk behoorlijk verschillen van het andere land.