buyer-persona-freelancerspot

Wie is jouw ‘buyer persona’? Zo kom je erachter!

Illustratie door: Ella Zheng

Als zzp’er wil je bij voorkeur een ding: verkopen. Je wilt je dienst of product aan de man brengen. Daarmee heb je gelijk de belangrijkste vraag te pakken die je zou moeten stellen: wie is je klant, oftewel wie is je ‘Buyer Persona’? Verkopen is namelijk een ding, effectief verkopen is iets heel anders. Hoe weet je dus wie jouw ideale klant is?

Wat is jouw ‘Buyer Persona’?

Indien je beschikt over een duidelijk klantprofiel is het een stuk eenvoudiger om je marketingstrategie daar op aan te passen. Dat klantprofiel noemen we ‘Buyer Persona’. Dat is niet geheel onbelangrijk, uit onderzoek blijkt dat marketing die hierdoor wordt ondersteund een 124 procent hoger rendement oplevert. Daar zit dus jou succesfactor in.

wie-is-je-buyer-persona-freelancerspot

Lees ook: Spreek jij je klanten aan met ‘je’ of met ‘u’?

Zo creëer je de Buyer Persona

Bij het vast stellen van de Buyer Persona gaat het niet alleen om het identificeren van de klant, maar ook om te weten wat hem of haar motiveert. Het is representatief voor jouw doelgroep. Begrijp je jouw doelgroep, dan is het een stuk eenvoudiger om deze te bespelen en je verkoopstrategie erop aan te passen. Zo weet je hoe je de content op je website kan verbinden met je doelgroep. Zo wordt je onderneming relevant en werk je aan het uitbouwen van je persoonlijke succes.

De belangrijkste gegevens

Voor het opstellen van een goede Buyer Persona zijn een aantal onderdelen essentieel. Op die manier krijg je antwoord op de belangrijkste vragen:

  • Demografische gegevens
    Wat is de naam?
    Waar ligt de woonplaats?
    Wat is de leeftijd / In welke leeftijdsgroep valt hij of zij?
    Wat is het opleidingsniveau?
    Welke functie heeft hij of zij?
  • Interesses en behoeften
    Aan welke informatie heeft hij/zij behoeften?
    Met welke problemen heeft hij/zij te maken?
    Waar is hij/zij bang voor?
    Welke wensen heeft hij/zij?
    Waar staat hij/zij nu en waar wil hij/zij naar toe?
  • Favoriete merkenWelke merken gebruikt hij/zij het liefst?
  • Mening en kennis jouw dienst/productWaarom zou hij/zij jouw dienst/product kopen?
    Waarom zou hij/zij jouw dienst/product niet kopen?
    Wat weet hij/zij van jouw product?
    Welke andere vergelijkebare diensten/producten neemt hij/zij in overweging?
    Wat wil hij/zij bereiken door jouw dienst/product te kopen?
  • InfluencersWie beïnvloeden de mening en koopbeslissing van hem/haar?
  • Media-gebruikWelke social media kanalen gebruikt hij/zij?
    Wat voor websites gebruikt hij/zij vaak?
    Welke offline middelen gebruikt hij/zij?
    Waarom gebruikt hij/zij de genoemde middelen?
    Hoe gebruikt hij/zij de genoemde middelen?
    Wanneer gebruikt hij/zij de genoemde middelen?
  • Ideale contentWaarover gaat zijn/haar ideale content?
    Hoe lang is zijn/haar ideale content?
    Hoe ziet zijn/haar ideale content eruit?
    Welke vorm prefereert hij/zij? (video, infographic, foto, etc.)

Vraag het aan je klant(en)

Dat zijn stuk voor stuk belangrijke factoren, maar hoe achterhaal je de antwoorden op bovenstaande vragen? Het antwoord is simpel: ga de interactie aan met je klant, weet wat hem of haar beweegt. Is het je wel eens opgevallen dat je na het bezoeken van een website de vraag krijgt voorgelegd of je een paar minuten tijd hebt voor een enquete? Bedrijven doen dat om een goed beeld te krijgen van de klant. Met dergelijke gegevens kunnen ze nog beter achterhalen hoe de doelgroep in elkaar zit en de volgende marketingcampagne op die gegevens afstemmen. Schroom dus niet om je klanten dergelijke vragen voor te leggen, alleen op die manier kun je een compleet beeld krijgen van jouw klant.

buyer-persona-vinden-freelancerspot

Bij het maken van een Buyer Persona is het einig zinvol om je te richten om slechts een type klant. In veel gevallen is er juist sprake van meerdere doelgroepen en zo zijn er dus ook meerdere Buyer Persona.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten