wanbetaler-freelancer

Een wanbetaler, hoe ga je hiermee om?

Illustratie door: Michal Stachowiak

Er is niks vervelender dan een klant die niet wil of kan betalen. Deze wanbetalers kunnen een ZZP’er veel problemen opleveren. Het is toch hun enige inkomen dus is het zaak om ervoor te zorgen dat al het geld dat verwacht wordt, vroeg of laat toch binnenkomt. Om ervoor te zorgen dat jij dit soort probleem ook de baas kunt zijn, hebben we een aantal tips in de vorm van een stappenplan voor je bedacht.

1. Doe van tevoren je research

Voordat je een overeenkomst aangaat kun je checken of jouw klant wel te vertrouwen is. Er zijn meerdere registers waar mensen te vinden zijn die in het verleden fouten hebben gemaakt op het gebied van betalingen. Het Bureau Krediet Registratie houdt alle betalingsachterstanden bij.

2. Maak gebruik van een betalingstermijn op je factuur

Wettelijk gezien is de betalingstermijn van facturen 30 dagen. Echter kun jij als maker van de factuur zelf bepalen wat jij voor termijn wilt gebruiken. Hiervoor geldt wel dat deze termijn redelijk moet zijn. Hierbij moet je denken aan minimaal 3 dagen. Pas na het verlopen van de betalingstermijn heb je de mogelijkheid om vervolgstappen te ondernemen. Geef je dus geen termijn aan op de factuur, moet je wachten tot 30 dagen verlopen zijn.

3. Stuur een eerste herinnering

Een eerste herinnering kun je versturen nadat de betalingstermijn is verlopen. Dit is nog geen aanmaning, maar een echte heads-up voor de klant. Het kan zijn dat de factuur niet goed is binnengekomen, en met een eerste herinnering geef je hem of haar de mogelijkheid om dit recht te zetten.

wanbetaler-freelancer2

Lees ook: Je uurtarief bepalen doe je zo!

4. Tweede herinnering

Als hierna alsnog geen actie wordt ondernemen door de klant, dan moet je nog een tweede herinnering sturen, voordat er juridische stappen worden ondernomen. De tweede herinnering blijft zakelijk en vriendelijk, maar wel direct. Geef duidelijk aan dat dit de laatste stap is voordat er een 3e partij bij wordt gehaald. De volgende stap is een incassobureau inschakelen.

5. Stel de debiteur in gebreke via een incassobureau

Door het inschakelen van een incassobureau geef je de zaak als het ware uit handen. Het incassobureau neemt contact op met diegene die nog niet heeft betaald, en stelt hem in gebreke. Dit is een officiële juridische waarschuwing, en hierbij worden vaak extra kosten in rekening gebracht voor de debiteur. Dit zijn de zogenaamde incassokosten. Deze kunnen blijven oplopen totdat de opdrachtgever heeft betaald. De extra kosten die worden gemaakt moeten worden betaald door de wanbetaler.

wanbetaler-freelancer3

Lees ook: Succesvol starten als freelancer: 7 tips!

6. De rechter

De allerlaatste stap die je kunt ondernemen is het stappen naar de rechter. Je stuurt dan een dagvaarding naar de wanbetaler waarop staat dat hij wordt verwacht voor de rechter. Om deze stap succesvol te laten worden is het van groot belang dat je over genoeg bewijzen beschikt. Bewaar de correspondentie dus altijd goed.

Heb jij ooit te maken gehad met een wanbetaler? Zo ja, hoe liep dat af? Laat het ons weten in de comments hieronder!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten