Illustratie door: Armin Kiss-Istok
Nu duidelijk is geworden dat de coronacrisis ons land nog even in de greep houdt, begint het voor veel freelancers en zzp’ers erg spannend te worden. Niet zelden blijkt dat het juist de zzp’ers die weinig tot geen reserves hebben opgebouwd. Dit heeft veelal tot gevolg dat het weinige spaargeld snel wordt uitgegeven aan zaken die echt nuttig zijn zoals boodschappen. Ook dat houdt op een gegeven moment op. Gelukkig heeft de overheid de TOZO-regeling, de Tijdelijke Overbrugging Zelfstandige Ondernemers, in het leven geroepen om de zelfstandigen een helpende hand te bieden.
Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers
De TOZO-regeling is een regeling waarbij zelfstandigen zoals zzp’ers en freelancers de beschikking krijgen over een minimaal inkomen. Reken je in ieder geval niet rijk. Het betreft hier een uitkering met een voorlopige looptijd van drie maanden waarbij het bedrag afhankelijk is van de inkomsten en de gezinssamenstelling. Het grote voordeel is dat er bij de beoordeling van de aanvraag een aantal belangrijke criteria wegvallen. Zo wordt er bij het toekennen van de uitkering niet gekeken naar de levensvatbaarheid van de onderneming en vervalt ook de partnertoets. De uitkering wordt daarnaast ‘als gift’ verstrekt, hetgeen zoveel betekent dat de aanvrager de uitkering niet terug hoeft te betalen.
Zo doe je een beroep op de TOZO-regeling
Het aanvragen van de TOZO-regeling verloopt in de meeste gevallen via de gemeente waar de zzp’er staat ingeschreven. Het is hierbij niet van belang of de onderneming ook op dat adres is gevestigd. In een enkel geval is de afhandeling van de aanvraag uitbesteed aan een externe organisatie. Zo heeft de gemeente Leeuwarden het platform van bureauzelfstandigenfryslan in de arm genomen. Via de website van je eigen gemeente kun je lezen hoe je de aanvraag in jouw geval moet indienen.
Aanvraagprocedure TOZO-regeling
In de meeste gevallen zullen naast het opgeven van de gebruikelijke gegevens, ook de gegevens van je mogelijke partner en je onderneming moeten aanleveren. Zo zul je het KvK-nummer moeten invullen en wordt er gevraagd naar een kopie van je paspoort / rijbewijs of identiteitskaart. In de meeste gevallen kun je de aanvraag indienen via DigiD. Hierdoor worden de actuele gegevens overgenomen en hoef je zelf slechts enkele ontbrekende gegevens aan te leveren. Ook je partner zal moeten inloggen via DigiD om zijn of haar gegevens automatisch op te halen. Heb je nog geen DigiD, vraag dat dan zo spoedig mogelijk aan.
Voorschot op de uiteindelijke uitkering
Heb je de aanvraag ingediend dan zal er in de meeste gevallen vrij snel een voorschot worden uitbetaald. In sommige gemeenten gaat dat heel snel. Zo kunnen de aanvragers van de TOZO-regeling in Drechtsteden vaak al binnen een tot twee dagen over een voorschot van maximaal 1503 euro beschikken. In andere gemeenten kan dat wat langer duren. De richtlijn voor het nemen van een besluit is in theorie twee weken, maar in de praktijk gaat dat vaak sneller. Ben je in de positie om het nog even uit te zingen met je reserves, doe dat dan. Op die manier worden de organisaties die de regeling uitvoeren ontlast waardoor degenen die het meest in de knel zitten als eerste geholpen.
De TOZO-regeling kun je met terugwerkende kracht vanaf 1 maart aanvragen.