kosten-freelancer-freelancerspot

Tegen welke maandlasten kun je aanlopen als zzp’er?

Illustratie door Murat Kalkavan van Icons8

Het grote voordeel van zzp’er zijn, is natuurlijk de vrijheid die je hebt vergeleken met het werken in loondienst. Als zzp’er kun in principe je zelf bepalen waar, wanneer en hoe lang je werkt. Je hebt zelf de keuze om bepaalde opdrachten aan te nemen of niet en kunt zelf beslissen wanneer je een paar dagen vrij neemt. Tegenover deze vrijheid staat wel dat je veel meer verantwoordelijkheid hebt. Jij moet als zzp’er zorgen dat er opdrachten binnenkomen en dus dat er brood op de plank komt. De moeilijkste jaren als zzp’er zijn de eerste jaren, aangezien je dan nog relatief weinig verdient. Je moet immers eerst een goede naam opbouwen. Daarom is het belangrijk om direct de financiële huishouding goed op orde te hebben. Het is dus essentieel dat je de maandelijkse lasten goed voor jezelf op een rij hebt. Maar tegen welke maandlasten kun je dan precies aanlopen als zzp’er?

Welke kosten heb je?

Als beginnende zzp’er moet je logischerwijs enkele eenmalige kosten doen. Je moet je namelijk bijvoorbeeld inschrijven bij de Kamer van Koophandel, maar ook elektronica kopen zoals een zakelijke laptop en telefoon. Het is belangrijk dat je hier in het begin rekening mee houdt, aangezien deze kosten zeker mee wegen. Toch zijn het vooral de maandelijkse kosten die het zwaarst meewegen. Als zzp’er zijn er namelijk behoorlijk wat kosten waar je rekening mee moet houden.

Verzekering

Zo is het handig om je te verzekeren. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering lijkt handig, aangezien je dan verzekerd bent van een inkomen als je tijdelijk niet kunt werken. Ook een bedrijfs- en/of beroepsaansprakelijkheidsverzekering zijn zeker niet overbodig. Bij eerstgenoemde ben je verzekerd voor financiële schade die je onder werktijd per ongeluk aan een ander toebrengt. Met de beroepsaansprakelijkheidsverzekering ben je verzekerd voor beroepsmatige fouten die tot schade leiden. Toch moet je jezelf als startende zzp’er afvragen of deze verzekeringen vanaf moment 0 noodzakelijk zijn. Wellicht is het beter om de vaste kosten lager te houden, aangezien het niet wettelijk verplicht is om te doen.

Kantoorartikelen

Andere belangrijke kosten, waar veel zzp’ers vaak overheen kijken, zijn bijvoorbeeld de kosten die je moet maken voor kantoorartikelen. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan mappen en briefpapier, maar ook kosten die je moet maken om je kantoor in te richten. En wat denk je van het kantoor zelf? Je hebt immers een ruimte nodig om in te werken. Het zou natuurlijk ideaal zijn als je thuis een ruimte kunt inrichten als kantoor, maar lang niet elke zzp’er heeft hiervoor de mogelijkheid. Als je naar kantoor of klanten toe moet reizen, bijvoorbeeld met trein of auto, dan brengt dit natuurlijk ook iedere maand de nodige kosten met zich mee 

Overige kosten

Verder zijn er ook digitale kosten die gemaakt moeten worden. Het is immers handig als je als zzp’er een website hebt. Daarnaast brengt ook een softwarelicentie de nodige kosten met zich mee. De kern van dit hele verhaal is dus: zorg ervoor dat je duidelijk in kaart hebt wat je maandelijkse kosten zijn. Het is natuurlijk mogelijk om daarvoor een boekhouder in te huren. Dan heb je zekerheid dat deze zakelijke kosten goed in kaart worden gebracht, wat een hoop stress scheelt. Al is het als startende zzp’er wellicht voordeliger om eerst zelf de boekhouding bij te houden. Gelukkig kun je zelf al gemakkelijk de maandlasten van je hypotheek berekenen.

Zijn we nog kosten vergeten? Tegen welke kosten loop jij zoal aan als zzp’er? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten