Tarieven op je website vermelden: waanzin of wijsheid?

Illustratie door: Giovani Flores

Als freelancer heb je alles goed voor elkaar. Je website ziet er top uit, de content is zonder meer actueel en informatief en je scoort lekker in de zoekmachines. Kortom, de concurrentie ligt mijlenver achter je en toch haal je maar een minimaal aantal klanten binnen op basis van je website. Grote kans dat er iets ontbreekt op je website: de tarieven.

De argumenten

Voor de een is het een gruwel van jewelste, voor ander de normaalste zaak van de wereld: je tarieven wereldkundig maken. Natuurlijk zijn er de bekende vooroordelen:

  • je moet niet de concurrent in de kaart spelen
  • we leveren enkel maatwerk, een standaardprijs is daarom niet mogelijk
  • je beperkt je eigen onderhandelingsruimte

Stuk voor stuk zijn het steekhoudende argumenten, maar eigenlijk ook behoorlijk achterhaald. Het beste argument op je prijzen juist wél te tonen is juist transparantie.

Transparantie als USP

Klanten op je website krijgen is een ding, zorgen dat ze ook nog iets langer blijven is een hele kunst. Uiteindelijk is er niet zo veel verschil tussen de bezoeker van een fysieke winkel en een website. Een potentiele klant die serieus op zoek is naar informatie zal uiteindelijk willen weten wat hij of zij kwijt is als er een dienst of product wordt afgenomen. Staan je tarieven, of zelfs maar een indicatie van de kosten niet op de website, kan dat de klant voldoende prikkelen om bij de concurrent te gaan kijken. Uiteindelijk wil elke klant weten wat een dienst of product gaat kosten. Hoe leuk het dus ook klinkt om te zeggen dat elke situatie uniek is en dat er sprake is van maatwerk, een klant zal eerder verleid worden tot een vorm van interactie als de informatie die wordt gezocht ook echt aanwezig is.

prijzen-freelancerspot

Lees ook: Nieuwe opdrachten binnenhalen: 15 online platformen!

Nog een goed argument vóór de prijsvermelding: de klant

Natuurlijk kan het zijn dat je in een markt opereert waarbij geheimhouding een voorwaarde voor succes is. In dat geval is het logisch dat je de concurrentie niet de mogelijkheid wil bieden om net onder de prijzen te duiken die je hanteert. Dat is bijvoorbeeld het geval als je extreem goed beveiligde mobiele telefoons verkoopt aan een zeer selecte doelgroep. De kans is echter vele malen groter dat het product of de dienst die je levert niet echt exclusief is. Kortom, je hebt te maken met concurrentie. Die concurrentie opereert dus in dezelfde markt met dezelfde klanten. Het geheim houden van je prijzen is dus niet in je eigen belang, het werkt zelfs belemmerend. Een klant wil namelijk een weloverwogen keuze kunnen maken. Om die klant dus over de streep te trekken moet niet alleen je verhaal ijzersterk zijn, maar zal de klant ook willen weten wat het gaat kosten. Doen dus.

Positionering

Zoals bij elke onderneming het geval is, zal ook voor jouw onderneming gelden dat positionering belangrijk is. De toegevoegde waarde moet voor de potentiële klant duidelijk zijn. Alleen op die manier kun je werken aan een groot onderscheidend vermogen. Is dat laatste in jouw situatie minder belangrijk, dan zal het prijsgeven van je tarieven ook geen grote uitdaging zijn.

tarieven-website-freelancerspot

En? Vermeld jij je tarieven op je website? Of toch niet? Waarom heb je hiervoor gekozen? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten