seo-expert-freelancerspot

De fijne kneepjes van zoekmachine optimalisatie: kom hoog in Google met een SEO-specialist

Illustratie door Aleksandr Smetanov via Ouch!

Is de online content van je bedrijf op zijn best? Dit artikel gaat over zoekmachine optimalisatie, om je te kunnen helpen om meer leads naar je website te genereren.

Zoekmachine optimalisatie: samenwerken met een SEO-specialist

Online zoeken is op een all-time high en veel mensen zijn op zoek naar een hoge Search Engine Optimization (SEO) rating. Google zal dit jaar naar verwachting twee en een half biljoen zoekopdrachten uitvoeren, goed voor negentig procent van de wereldwijde zoek industrie. Dat is een grote hoeveelheid personen die op zoek is naar informatie. Om je content voor de juiste mensen te krijgen, moet je gebruik maken van een aantal nuttige Search Engine Optimization (SEO) praktijken.

Google heeft een lange weg afgelegd sinds het begin. De zoekmachine heeft zich ontwikkeld tot het punt dat het onze zoekintentie kan raden. Tegelijkertijd is de zoekmachine optimalisatie (SEO) business geëvolueerd. Veel SEO-specialisten hebben een unieke mix van analytische, technologische, content planning en programma management vaardigheden. 

De ranking van je pagina’s is onderhand zowel een kunst als een wetenschap. Zelfs een ervaren freelance SEO-specialist kan typische SEO blunders maken die de ranking van je content schaden.

Wat is het belang van SEO?

Bedenk eens hoe ongelukkig je zou zijn als je een spectaculair feest voorbereidde en niemand wist ervan. Op dezelfde manier, wat als je dagen of maanden besteedt aan het maken van webpagina’s met informatie waarvan je denkt dat het mensen zal aanspreken, maar Google en andere zoekmachines negeren ze? Om bezoekers en lezers naar je website te trekken, moet je je pagina’s optimaliseren, zodat Google en andere zoekmachines ze kunnen “crawlen” – wat inhoudt dat ze letterlijk elk woord en elk item op de pagina analyseren.

Als je je online content en structuur op de juiste pagina’s goed, verstandig en holistisch indeelt, zullen je pagina’s door zoekmachines worden gecrawld/ontdekt en als nuttig worden beschouwd. Als gevolg daarvan zal je pagina hoger scoren in de resultaten van zoekmachines, waardoor de kans toeneemt dat mensen je vinden en doorklikken. Dit is hoe je mensen naar je “feestje” lokt in het rijk van concurrerende webinhoud. Slechts een paar uur werk kan tastbare voordelen opleveren. 

Hier is een van de meest voorkomende fouten die door producenten van content worden gemaakt”

De eerste SEO blunder is het gebruik van tekst in afbeeldingen.

Afbeeldingen zijn een uitstekende methode om grote lappen tekst op te breken of de aandacht op een bedrijf te vestigen. Echter, als het gaat om SEO, is een foto zelden meer waard dan duizend woorden. Zoekmachines gebruiken simpelweg de tekst op elke webpagina om de waarde van de content van je pagina te bepalen. Ze zijn niet in staat om woorden in afbeeldingen te herkennen, of het nu gaat om een merknaam, afbeeldingen op een afbeelding, een knop, of een decoratieve afbeelding.

Te veel tekst in een afbeelding veroorzaakt ook toegankelijkheidsproblemen, omdat schermlezers het materiaal niet correct kunnen herkennen. Als je toch tekst gebruikt, geef dan een beschrijving en/of een alt-tag (minder dan 100 tekens) om de inhoud van de afbeelding te beschrijven.

In de praktijk: vermijd het omsluiten van tekst met afbeeldingen. Maak een knop met tekst in plaats van een afbeelding met bijvoorbeeld een nu kopen-knop. Als je tekst op je webpagina wilt weergeven, gebruik je HTML. Vermijd het gebruik van kopteksten of menu-item tekst in afbeeldingen.

Meer te weten komen over zoekmachine optimalisatie (SEO)? Bekijk de website van Ralf van Veen, ervaren SEO-specialist voor de kleinere bedrijven tot multinationals. 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten