google-ads-2021-freelancerspot

Adverteren via Google anno 2021: dit zijn de trends van het moment

Illustration door: Semenin Egor van Ouch!

Een succesvolle manier om meer naamsbekendheid te verwerven voor je bedrijf, is om te adverteren via Google. Google heeft namelijk een speciaal advertentieprogramma, genaamd Google AdWords, wat vaak wordt afgekort tot Google Ads. Het idee van Google Ads is dat je kunt adverteren bij specifieke zoektermen, die relevant zijn voor jouw bedrijf. Als jij kiest om te adverteren bij een bepaald zoekwoord, dan komt jouw website bovenaan in de zoekresultaten wanneer mensen zoeken op dat specifieke zoekwoord. Websites die gebruik maken van Google Ads zijn te herkennen aan het woordje “advertentie” en het feit dat ze bovenaan staan in de zoekresultaten. Uiteindelijk betaal je Google per klik. Binnen het advertentieprogramma Google Ads is heel veel mogelijk. In 2021 zijn de trends bijvoorbeeld weer anders dan in 2020. Daarom gaan we dit artikel een aantal van de trends van 2021 bij langs.

Mobiele telefoons

Het internetverkeer vindt de afgelopen jaren steeds meer plaats op de mobiele telefoon in plaats van op een vaste computer of laptop. Google is daarom al jaren aan het experimenteren met de ranking van zoekresultaten op basis van mobiele inhoud van websites. Begin 2021 is daarom de mobile-first index gelanceerd. Google probeert daarmee in te spelen op het toenemende gebruik van mobiel internetverkeer. Het is dus belangrijk om een website te hebben die ook goed werkt op mobiele telefoons. Alleen een desktopversie van je website is dus niet langer voldoende als je hoog in de rangschikking van de Google zoekresultaten terecht wil komen. 

Stijgende kosten

Covid-19 heeft er voor gezorgd dat veel landen in de wereld in een langdurige lockdown zijn geweest. Dat heeft als gevolg dat veel bedrijven in de financiële problemen zijn gekomen. Over het algemeen zijn de budgetten om te adverteren daarom flink afgenomen. Covid-19 heeft er ook voor gezorgd dat het digitale consumentisme enorm is toegenomen, waardoor meer bedrijven er baat bij hebben om juist online te adverteren. Aangezien de kosten voor adverteren via Google Ads afhangen van het aantal concurrenten en wat zij voor het adverteren over hebben, is in veel gevallen de prijs gestegen. Wees dus creatief met adverteren bij bepaalde zoekwoorden. Tegenwoordig is er bij sommige conventionele zoektermen zoveel concurrentie, dat de kosten enorm zijn opgelopen en het dus eigenlijk niet meer loont. 

Youtube

De impact van video en Youtube gaat de komende jaren alleen nog maar toenemen. Zeker ook vanwege het feit dat een groot deel van de Youtube video’s wordt bekeken op de mobiele telefoon, is het belangrijk dat videoadvertenties daar ook geschikt voor zijn. Met Google Ads kun je er voor zorgen dat jouw videoadvertenties op het juiste moment en bij de juiste mensen worden weergegeven. 

Kunstmatige Intelligentie

Omdat bedrijven hun digitale advertentiebudget nog efficiënter willen benutten, zie je ontstaan dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van kunstmatige intelligentie. Toepassingen die daar gebruik van maken weten nog beter de juiste doelgroepen te bepalen en kunnen nog beter voorspellen of adverteren bij een bepaalde doelgroep relevant is. Hierdoor houden mensen die verantwoordelijk zijn voor digitaal adverteren meer tijd over om zich bezig te houden met andere zaken, zoals het ontwikkelen van nieuwe marketingstrategieën. Om de AI-kant van Google Ads te kunnen begrijpen, is het wel belangrijk dat je veel verstand hebt van Google Ads. Daarom kan het geen kwaad om een Google Ads cursus te nemen. PPC Mastery is hierin gespecialiseerd.

Heb jij goede ervaringen met adverteren via Google? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten