social-media-fouten

6 social media (marketing) fouten die je NIET moet maken!

Illustratie door: Hamza Abdelhak

Social media marketing is vandaag de dag haast onmisbaar. Het is een zeer goede methode om jouw bedrijf te promoten en in contact te zijn met jouw klanten. Echter is hierbij een goede strategie essentieel, want verkeerd gebruik van deze marketingmogelijkheid kan een negatief effect hebben op je bedrijf en dus potentiële klanten. Wat moet je nou vermijden in het gebruik van social media? Dat zullen wij je vertellen!

1. Social media gebruik als gratis verwachten

In eerste instantie is het aanmaken van een social media account vaak kosteloos. Echter loop je hierbij al snel het risico dat de berichten van jouw bedrijf verdwijnen tussen de persoonlijke berichten. Om dit te voorkomen is het een goede overweging om een kleine investering te doen. Hiermee krijgen jouw berichten een kleine voorrang en bereikt het de doelgroep beter.

2. Weet voor welke doelgroep je werkt

Om jouw doelgroep te bereiken moet je eerst weten wat zij willen. Vaak wordt vergeten hoe belangrijk het kennen van je doelgroep is in het gebruik van social media. Het is uiteindelijk een manier om mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw diensten en producten, maar om deze te verkopen moet je wel weten wat zij willen. Onderzoek dit goed; wie zijn ze, waar zijn ze en wat willen ze? De inhoud van jouw boodschap moet relevant zijn voor hun.

3. Prioriteit leggen bij potentiële klanten in plaats van bestaande klanten

Vaak wordt social media marketing gezien als een manier om potentiële klanten te bereiken. Dit is inderdaad een gedeelte ervan, maar hierbij moeten de bestaande klanten zeker niet vergeten worden. Zorg voor leuke acties voor nieuwe klanten, maar houd het ook voor bestaande klanten aantrekkelijk om bij jouw bedrijf te blijven.

social-media-fouten-2

4. Te vaak commerciële berichten plaatsen

Uiteraard is het gebruik van social media marketing om merkbewustzijn te verhogen en uiteindelijk meer omzet te krijgen. Echter is het een valkuil om alleen maar hierop te focussen bij het gebruik van social media. Het is van belang om met de doelgroep een connectie te krijgen. Probeer dus variatie in je berichtgeving te krijgen. Bijvoorbeeld door een keer een leuk artikel te posten, of door een humoristisch bericht te plaatsen. Hierdoor kom je niet te commercieel en opdringerig over.

5. Doe altijd een spellingcheck voordat je iets plaatst

De grootste valkuil is toch wel incorrecte spelling in de berichtgeving. Dit is voor zowel potentiële- als bestaande klant een afknapper. Het heeft namelijk een zeer negatieve invloed op de professionaliteit en discretie van jouw bedrijf.

6. Het negeren van feedback

Social media is het perfecte medium om feedback te ontvangen. Echter wordt hier door veel bedrijven nog te weinig mee gedaan. Zonde, want dit is de perfecte manier om erachter te komen waar voor jouw bedrijf nog verbeterpunten liggen! Bovendien is het natuurlijk de bedoeling dat jouw doelgroep gehoord wordt, zodat ze een positieve ervaring hebben met de terugkoppeling in het bedrijf.

Welk van bovenstaande fouten maak jij of heb jij in het verleden gemaakt? Laat het ons weten in de comments hieronder!