Aangezien webwinkels de afgelopen jaren enorm in opkomst zijn, is het lastig om als beginnende webshop nog op te vallen. Dit kun je natuurlijk doen door een niche in de markt te vinden of unieke producten binnen jouw markt aan te bieden, maar zelfs dan heb je nog geen garantie dat je als beginnende webshop een groot succes wordt. Om meer bezoekers te genereren op jouw website, is het belangrijk om gevonden te worden. Dat kun je op verschillende manieren aanpakken.
1. SEO
Een van de strategieën die je kunt toepassen, is het focussen op SEO. SEO staat voor Search Engine Optimalization en houdt eigenlijk in dat je je als website/webshop gaat focussen op het hoger komen in de zoekresultaten bij een zoekmachine als Google. Hoe hoog je in die zoekresultaten terecht komt, is namelijk afhankelijk van een aantal factoren, die je in principe zelf vrij gemakkelijk kunt beïnvloeden. Google maakt aan de hand van die factoren een soort ranking, waarbij de websites die het best scoren het hoogst in de zoekresultaten terechtkomen. Een van de factoren is het aantal backlinks op het internet naar jouw website. Hoe meer backlinks op verschillende websites naar jouw website staan, hoe hoger je scoort in de ranking van Google. Ook kun je er natuurlijk voor kiezen om gebruik te maken van Google Ads. Dat kost behoorlijk wat geld, maar je hebt wel de garantie dat je bovenaan de zoekresultaten komt te staan.
2. Goed gebruik maken van sociale media
Een jaar of acht geleden was je nog onderscheidend als je als webshop ook adverteerde via sociale media. Dat is nu natuurlijk niet meer het geval. Het leeuwendeel van de bedrijven, van groot tot klein, probeert ook via sociale media klanten te trekken. Sociale media zijn namelijk en makkelijke en goedkope manier om te adverteren en tegelijkertijd kun je een hoop mensen bereiken. Wel is het belangrijk dat je goed gebruik maakt van sociale media. Een voorbeeld van het verkeerd gebruik maken van sociale media is dat veel bedrijven ervoor kiezen om hun Twitter te koppelen aan hun Facebook-pagina, waardoor de tweets daarop te lezen zijn. Facebook is echter veel persoonlijker dan Twitter en daarom moet je potentiële klanten op een andere manier aanspreken.
3. Hecht waarde aan vaste klanten
Vaste klanten zijn het allerbelangrijkst voor jouw bedrijf. In veel branches vormen vaste klanten ruim 70% van de omzet, terwijl circa 20% van de klanten over het algemeen een vaste klant is. Zorg dus dat je een online doelgroep vindt en zorg dat je aan hun behoeften voldoet. Dat betekent dat je op sociale media bijvoorbeeld actief moet zijn met het posten van updates, maar ook met het beantwoorden van vragen van klanten.
4. Verzamel gegevens en gebruik ze goed
Elke detailhandelaar heeft volgens de wet toestemming om bepaalde (online) gegevens van klanten te verzamelen. Doe dit dan ook! Deze gegevens kun je namelijk weer gebruiken voor marketingdoeleinden. Wel is het belangrijk dat je dit op een goede manier doet. De hele mailbox van iemand vol spammen, die ooit een trui in jouw webshop heeft gekocht, heeft geen zin. Dan zal deze klant een negatieve associatie bij jouw webshop krijgen. Wel kun je de gegevens bijvoorbeeld gebruiken om iemand het garantiebewijs op te sturen van een stofzuiger die hij of zij net heeft gekocht.
5. Taken uitbesteden
Aangezien de wereld van online marketing en de daartoe behorende strategieën behoorlijk ingewikkeld zijn, kun je kiezen voor het uitbesteden van online branding. Zo kun jij je focussen op de dingen waar je echt goed in bent. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, ook met een klein budget kun je deze werkzaamheden (gedeeltelijk) uitbesteden. Een voorbeeld van een bedrijf dat online marketing diensten aanbiedt is BlueDragon.nl.