Illustratie door: Woosh!
Het is de vraag waar bijna elke zzp’er mee worstelt: kies je voor het formele ‘u’ of ga je voor de persoonlijke variant ‘je / jij’ in je online communicatie. Dat lijkt wellicht een futiliteit, het gaat immers om het verhaal wat je kwijt wilt. Dat klopt slechts gedeeltelijk, de aanspreekvorm bepaalt namelijk voor een groot gedeelte je succesfactor.
‘Je’ of ‘u’?
In een korte enquête op Facebook werd onlangs die vraag gesteld in een groep over ondernemen. De antwoorden liepen sterk uiteen. Velen zagen een goede motivatie in de aard van het onderwerp. Zo zou je bij gevoelige of typische zakelijke onderwerpen bij voorkeur de formele aanspreekvorm moeten hanteren, terwijl de meer informele aanspreekvorm zich meer zou lenen voor luchtige onderwerpen. Zo zou het in de communicatie over een onderwerp als ‘salarisadministratie passender zijn om te kiezen voor ‘u’ dan ‘je’ of ‘jij’. Je zou immers een zakelijke afstand moeten bewaren volgens sommige respondenten.
Formeel of informeel
De keuze voor de aanspreekvorm is uiteraard een vrije keuze. Er is niets op tegen op consequent je publiek met ‘u’ aan te spreken. De keuze voor een aanspreekvorm zou juist niet afhankelijk moeten zijn van het onderwerp, maar van de doelgroep. Die wil je immers bereiken. Is je doelgroep gewend om op een informele manier te worden aangesproken, hanteer dit dan ook in je online communicatie. Dat wil dus zeggen, niet alleen via de content op je eigen website, maar ook als je iets publiceert op Facebook, Twitter of Instagram.
Lees ook: 5 redenen waarom freelancers niet onder een baas willen werken!
Hoe wens jezelf aangesproken te worden?
Als je twijfelt of je de juiste aanspreekvorm hanteert, vraag jezelf dan af hoe je zelf het liefst wordt aangesproken. Natuurlijk zijn er bepaalde beroepsgroepen waarbij de formele vorm, u dus, standaard is. Bezoek je een website van een advocaat, dan verwacht je automatisch dat je met ‘u’ wordt aangesproken. Bij het lezen van een tekst als: ‘We lossen alle juridische problemen vakkundig voor je op’, denk je al gauw of dit wel de advocaat is die je zoekt. Hoe goed je jouw doelgroep ook kent, elke klant hebt een bepaald verwachtingspatroon. Als ondernemer kun je hier goed op inspelen door te kiezen voor de aanspreekvorm die het beste aanslaat. Doe dus onderzoek hiernaar door websites van je directe concurrenten te bezoeken.
Spreek de taal van je klant
Online communiceren betekent dat je de moeite neemt op de bezoeker(s) van je website te informeren. Het is de eerste kans die je krijgt om de toekomstige klant spontaan verliefd te laten worden op je dienst, je product en als het even kan, op je onderneming. Door te kiezen voor een benadering die niet bij je doelgroep past, loop je de kans dat die mogelijke klant niet toehapt. Je verhaal moet namelijk ook boeiend zijn. Het gaat namelijk om het verleiden van de klant en hem of haar aan te sporen tot actie. Een verkeerde aanspreekvorm kan mensen in slaap wiegen en dat is geen goede basis voor verkoopsucces.
En, hoe spreek jij je klanten aan? Met ‘je’ of met ‘u’?