goede-relatie-met-klanten-freelancerspot

Zo creëer je een goede relatie met jouw klanten!

Als zzp’er is het belangrijk om een goede relatie met je klanten te onderhouden. Wanneer je om wat voor reden dan ook in onmin leeft met sommige klanten dan kan dit ervoor zorgen dat ze uiteindelijk op zoek gaan naar iemand anders. Een goede klantrelatie opbouwen en onderhouden zal alleen maar voordelen voor je onderneming opleveren. Hoe creëer je een goede relatie met jouw klanten? Wij van Freelancerspot zullen het in dit artikel voor je uitleggen.

Goed werk leveren

Het belangrijkste wat je als zzp’er kan doen om een goede relatie op te bouwen is het leveren van goed werk. Opdrachtgevers en klanten zullen zeer tevreden zijn als jij gewoon goed werk aflevert wat voldoet aan hun verwachtingen. Dit zal ervoor zorgen dat de klant loyaal aan je blijft en dit kan je in de toekomst waarschijnlijk meer opdrachten opleveren. 

Goede communicatie

Een goede communicatie is van groot belang als je een goede relatie op wil bouwen met je klanten. Onder goede communicatie kun je een aantal dingen verstaan. Je maakt bijvoorbeeld afspraken met klanten over opdrachten en de deadlines ervan en je zorgt er uiteraard voor dat deze deadlines gehaald worden. Mocht er onverhoopt een keer iets gebeuren waardoor je de deadline niet haalt, communiceer dan duidelijk met je klant. Vaak is het dan geen probleem zolang je dit maar communiceert. Zorg er ook voor dat je genoeg bereikbaar bent. Als een klant contact met je zoekt en je een week lang niet reageert dan kan dit ervoor zorgen dat je goede relatie scheurtjes oploopt. 

Lees ook: 5 redenen waarom freelancers niet onder een baas willen werken!

Feedback accepteren en gebruiken

Wanneer je als zzp’er een opdracht hebt gedaan en de klant je voorziet van feedback, probeer er dan iets mee te doen bij de volgende opdracht. Het zou zonde zijn als je deze feedback links laat liggen en dat de klant bij de volgende opdracht weer wat kritiek heeft. Als de klant merkt dat je wat doet met de feedback dan zal dit de goede relatie zeker versterken.

Relatiegeschenken

Aan het einde van het jaar is het voor veel bedrijven een gewoonte om relatiegeschenken te versturen naar klanten waarmee ze een goede relatie hebben. Als zzp’er kan het dus ook een goed idee zijn om een relatiegeschenk te versturen naar jouw klanten. In de meeste gevallen wordt een relatiegeschenk zeer gewaardeerd en dit helpt je dus met het creëren van een goede relatie met jouw klanten. Pennen bedrukkenmet jouw bedrijfsnaam en deze opsturen naar klanten is een voorbeeld van relatiegeschenken die je weg kunt geven. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om een iets persoonlijker relatiegeschenk te geven zodat de klant zich meer gewaardeerd voelt. 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten