van-idee-tot-product-freelancerspot

Van idee tot product of dienst: 5 tips!

Illustratie door: Fauzan Rafhy

Als het goed is weet je als beginnende ondernemer wat je gaat doen. Dat wil vaak zeggen, in grote lijnen weet je het wel. De praktijk blijkt vaal een stuk weerbarstiger. Je aanbod, de producten of de diensten die je gaat aanbieden duidelijk communiceren blijkt vaak een hele opgave te zijn.

Toch is transparantie en duidelijkheid een niet te onderschatten factor voor de startende ondernemer. Aan de hand van vijf duidelijke tips ontdek je de knelpunten in je eigen ondernemer en weet exact wat de verbeterpunten zijn.

1. Opschrijven, wegleggen, bekijken en schaven

Waarschijnlijk heb je jouw idee al volledig in je hoofd zitten. Nu nog het belangrijkste: het op papier krijgen. Dat is geen loze kreet, door je plannen concreet te maken, kun je beter bepalen wat er beter moet. Ga daarmee niet overhaast te werk, maar laat het even bezinken als je het aan het papier hebt toevertrouwd.

In het beginstadium zijn niet alleen je ideeën belangrijk, maar ook de haalbaarheid oftewel het verdienmodel. Een goed idee betekent immers niet dat commercieel succes een vanzelfsprekendheid is. Denk hierbij dus na over de prijs die je ervoor wilt vragen. Het gaat in de meeste gevallen namelijk niet alleen over je uurtarief, maar nog veel meer over de kosten die je moet maken.

2. Blijf praten over je idee

Communicatie is waarschijnlijk het allerbelangrijkste als je begint met ondernemen. Wees niet bang om feedback te vragen, maar zorg ervoor dat je om kunt gaan met kritieken. Ook al is het niet leuk om zaken te horen die je liever niet wilt weten, uiteindelijk helpt het wel om beter te worden en jezelf beter in de markt te zetten.

Het grote voordeel is dat je door aan de slag te gaan met opbouwende kritieken, je scherper wordt en je jouw ‘salespitch’ kunt aanscherpen. Een typisch gevalletje van het creëren van een win-win situatie.

idee-uitwerking-freelancerspot

Lees ook: 5 redenen waarom freelancers niet onder een baas willen werken!

3. Durf advies te vragen

Ken je in jouw omgeving een ZZP’er? Bofkont! Je hebt dan direct een waardevol advies in de buurt. Elk ZZP’er is namelijk ooit ‘from scratch’ begonnen en weet dus wat nodig is om een goede start te maken. In veel gevallen kun je ook direct profiteren van het netwerk wat een gevestigde ZZP’er inmiddels heeft opgebouwd (tenzij jullie natuurlijk directe concurrenten zijn).

4. Kijk goed om je heen

Ken je het spreekwoord ‘beter goed gejat, dan slecht gemaakt’? In veel gevallen gaat dat ook op voor de beginnende ZZP’er. Er is dus niks mis mee om de kunst van het ondernemen af te kijken van een ander. Sterker nog, het kan je kans op succes vergroten. Onderzoek bijvoorbeeld hoe andere ZZP’ers zijn begonnen en beperk je daarbij niet enkel tot je eigen branche.

van-idee-tot-dienst-freelancerspot

Lees ook: 8 eigenschappen van de perfecte freelancer!

5. Praat met je (toekomstige) klanten

Niet geheel onbelangrijk: bespreek je dienst met je doelgroep. Dat klinkt minder vreemd dan je wellicht zult denken. In sommige gevallen kan het juist goed zijn om jezelf kwetsbaar op te stellen. Door het gesprek met je klant(en) aan te gaan ontdek je welke behoeftes actueel zijn en kun je daar beter op in spelen.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten