Veel online marketeers hebben er dagelijks mee te maken, maar toch kennen veel andere mensen de term SEO niet. SEO staat voor Search Engine Optimalization, in het Nederlands ook wel Zoekmachine Optimalisatie. De SEO is zeer belangrijk voor jouw website. Je wil namelijk zo hoog mogelijk als zoekresultaat komen met je website bij de verschillende zoekmachines. Dit zorgt er namelijk voor dat veel mensen je website zullen bezoeken. Door zo goed mogelijk te voldoen aan de criteria om hoog in de resultaten van een zoekmachine te komen, kan dit voor een enorme stijging van het aantal bezoekers van je website zoeken. Het is dus belangrijk dat je website is ingericht aan de hand van die criteria. Je kunt dus wel zeggen dat je met relatief weinig moeite en voor weinig geld toch meer naamsbekendheid kunt krijgen. In tegenstelling tot reclamecampagnes of advertenties op websites of in kranten verwerf je op deze manier meer klanten, terwijl het je vrijwel niets kost. Echter gebruiken grote online bedrijven vaak een combinatie van beide. Zowel reclames en SEO is gewoon heel belangrijk om veel mensen een product op jouw website te laten kopen.
Waarom is SEO zo belangrijk?
Zoals al gezegd werkt SEO aan de hand van een aantal criteria. Aantal is dan nog een understatement, want Google beoordeelt de zoekresultaten op ruim 900 punten, voordat ze aan de gebruiker van de zoekmachine worden getoond. Belangrijk is natuurlijk op welke trefwoorden die gebruiker zoekt, maar het is ook belangrijk hoe goed jouw website wordt beoordeeld door een zoekmachine als Google. Hoewel de precieze formule van hoe Google haar resultaten toont geheim is, is wel bekend op welke criteria onder andere wordt gelet. Het is dus belangrijk dat jouw website goed is opgebouwd volgens die criteria.
Hoge positie in de zoekresultaten
Inmiddels is ook gebleken dat een hoge positie in de resultaten van een zoekmachine in veel gevallen zorgt voor een flinke stijging van de offline verkopen van een winkel. Het levert dus ook voordelen op voor een fysieke winkel. Veel mensen kiezen ervoor om een product dat ze willen kopen online al te bekijken, voordat ze naar de lokale winkel toegaan om het daadwerkelijk te kopen. SEO is dus een marketinginstrument met veel potentie. Toch zijn er veel websites die er nog geen gebruik van maken. Maak daar daarom nu nog gebruik van, want over een aantal jaar zal elke serieuze website gebruik maken van SEO.
Lees ook: Geld verdienen met je eigen blog: 5 manieren!
Hoe gaat SEO in zijn werk?
Een zoekmachine als Google heeft software draaien die regelmatig website bezoeken. Deze software beoordeelt een website op basis van onder andere inhoud en gebruikte links naar de website. Als de software de website volledig heeft bekeken, wordt er een beoordeling aan gehangen, die jouw positie bepaalt in de resultatenlijst van Google. Alle informatie die de software over jouw bedrijf heeft gevonden, wordt opgeslagen in een speciale database. Deze database is belangrijk als mensen bepaalde trefwoorden googelen en bepaalt in hoeverre jouw website voldoet aan de eisen van die trefwoorden. Natuurlijk zijn er waarschijnlijk honderden of duizenden, of misschien wel meer, resultaten, die voldoen aan de trefwoorden. Aan de hand van de beoordeling die de software heeft gegeven, wordt de resultatenlijst opgesteld. De websites met de hoogste beoordeling komen bovenaan.
Belangrijke criteria
Criteria die belangrijk zijn bij die beoordeling, zijn onder andere: de inhoud, laadtijd en structuur van je website, het aantal links naar sociale media, waar op aarde de bezoeker zich bevindt en of de website ook geschikt is voor bezoekers met de mobiele telefoon. Er zijn nog een hele hoop andere criteria, maar dit zijn toch wel de belangrijkste.
Maak jij gebruik van SEO? Zo ja, doe je dat zelf of besteed je het uit? Laat het ons weten in de reacties hieronder!