webshop-sea-seo-freelancerspot

SEO migratie: Wat is het en wanneer is het een succes? 

Ga jij een website verhuizen, of een deel van jouw website? Dan moet je rekening houden met een hoop dingen. Als allereerst wil je dat pagina’s op het juiste domein en systeem komen te staan, maar je wilt natuurlijk ook dat jouw huidige posities in de zoekresultaten behouden blijven. Een website migratie kan een enorme impact hebben op jouw bedrijf, als je geen rekening houdt met SEO. Daarom vertellen we in dit artikel meer over de SEO migratie. Maak van jouw website migratie een succes!

Wat is een SEO migratie?

Een SEO migratie is het verhuizen van bestanden, pagina’s en autoriteit van een website. Vaak naar een ander systeem, server en/of domeinnaam. Vooral het laatste is hierbij belangrijk: autoriteit. Bij een SEO migratie helpen SEO-specialisten met het overhevelen van autoriteit naar de nieuwe en juiste plek. Ze helpen onder andere met het opstellen van de 301-redirect file en voeren crawls uit om te kijken of alles goed verloopt tijdens de migratie. Dit is een soort scan van de website, waarmee de SEO-specialisten technische (SEO) problemen makkelijk opsporen. 

Waarom is een SEO-specialist belangrijk? 

Bij sommige migraties wordt het nog weleens vergeten om een SEO-specialist in te huren. Dat is zonde. Vooral als een website al autoriteit heeft opgebouwd, is het belangrijk dat de pagina’s met autoriteit op de juiste manier doorverwezen worden. Ook moeten webmasters benaderd worden voor het aanpassen van de backlinks. Dit zijn externe verwijzingen naar de website. De SEO-specialist moet ervoor zorgen dat deze links naar de juiste, nieuwe URL’s leiden. Ook geven SEO-specialisten advies over de website snelheid, core web vitals, 404-pagina’s, interne links en canonical tags en helpen ze de webdeveloper waar nodig. De SEO-specialist en webontwikkelaar werken dus nauw samen. Wil jij van jouw website migratie een succes maken? Vergeet dan zeker niet een SEO-specialist in te huren. 

3 fases tijdens een SEO-migratie 

Een SEO-migratie bestaat uit drie fases: de pre-migratie, de livegang en de post-migratie. In alle drie de fases is de SEO-specialist nauw betrokken bij het proces. Ook de webdeveloper, projectontwikkelaar, contentmarketeer, webmaster en andere mensen zullen betrokken zijn, om de SEO website migratie een succes te laten worden. Hieronder lees je meer over de verschillende fases van de SEO migratie.

  1. Pre-migratie 

Dit is het gedeelte voordat de nieuwe website live gaat. Hiervoor wordt in kaart gebracht wat er nodig is om de SEO migratie succesvol te laten verlopen. Vaak zorgen de SEO-specialist en/of de webdeveloper ervoor dat alle huidige URL’s en pagina’s verzameld worden. Hierbij is het goed om een onderscheid te maken tussen pagina’s met SEO-waarde en pagina’s zonder SEO-waarde. 

Hebben pagina’s geen SEO-waarde en zijn ze gedateerd en niet meer belangrijk? Dan hoeven ze misschien niet mee te verhuizen. Dit scheelt weer tijd, moeite en geld. Verder is het in deze fase belangrijk dat alle doorverwijzingen (301-redirects) worden klaargezet voor de webbouwer en dat deze naar de juiste, nieuwe URL’s leiden. Hiervoor kan gebruikgemaakt worden van een testomgeving. Verder is het goed om 0-meting te doen met een crawl en is het belangrijk om alle technische issues voortdurend in de gaten te houden. Nauw samenwerken zorgt ervoor dat er geen fouten ontstaan en dat de SEO-migratie een succes wordt.

  1. Livegang 

In deze fase is de webbouwer ontzettend belangrijk. Deze persoon zorgt ervoor dat alles op de juiste manier overgezet wordt naar het nieuwe domein, platform en/of systeem. Verder moet deze persoon een sitemap uploaden (kan ook een SEO-specialist doen) en zorgen dat alle interne links aangepast worden. Soms zien we nog dat interne links na livegang nog leiden naar de testomgeving. Dit is ontzettend zonde en gaat ten koste van de interne SEO-waarde en daarmee de websitestructuur. Worden er ook advertenties gerund? Dan is is het ook belangrijk dat de SEA-specialist op de hoogte wordt gesteld. Anders gaan de ads naar niet bestaande pagina’s (404’s.). 

  1. Post-migratie 

Na de migratie moet de website nog een keer gecrawld worden. Dit doe je zowel voor als na de migratie, met een tool als Deepcrawl, ContentKing of ScreamingFrog. Vooral ContentKing en Deepcrawl werken hierbij erg fijn, omdat je gelijk inzicht krijgt in de technische SEO issues. Het crawlen is eigenlijk het scannen van een website. Je krijgt hierdoor inzichtelijk wat er nog moet gebeuren om de SEO-migratie succesvol af te ronden. Het is weer goed om een 0-meting te doen voor het tracken van zoekwoorden en posities. Verder is het nu belangrijk dat alle verwijzingen naar de oude website achterhaald worden. Vervolgens kan een SEO-specialist of content marketeer achter de backlinks aan gaan. Je kunt dan een verzoek doen tot het aanpassen van de backlinks naar de nieuwe URL’s. Dit zorgt ervoor dat de backlinks niet naar een doorverwijzing (redirect) gaan. 

Website migratie? Laat je adviseren door (SEO)-experts! 

Sta jij aan de vooravond van een website migratie, bijvoorbeeld vanwege een rebranding of een verouderd systeem? Of misschien omdat je over wilt stappen naar een andere hostingprovider, omdat de laadtijd van jouw website erg traag is? Dan is het goed om je te laten adviseren door experts. Zorg dat je nauw samenwerkt met webdevelopers, SEO-specialisten, contentmarketeers, SEA specialisten en alle overige betrokken partijen. Wil jij nu al advies over een succesvolle SEO migratie? Laat je dan adviseren door de SEO specialisten van SEO bureau Onder. Zij hebben veel ervaring met het verhuizen van websites en weten precies waar je op moet letten bij een SEO migratie. 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten