Zeker als beginnende freelancer kan het soms lastig zijn om veel klanten te bereiken. Je hebt dan immers waarschijnlijk nog geen groot netwerk van klanten, waardoor het aantal opdrachten, dat je binnenkrijgt, beperkt is. Wat kan bijdragen aan een vergroting van je naamsbekendheid is een goede vindbaarheid van je bedrijf bij de verschillende zoekmachines. Wie ervoor zorgt dat zijn of haar website hoog in de ranglijst van zoekresultaten staat, krijgt geheid al snel meer opdrachten binnen. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zorg je ervoor dat je hoger in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google komt? Dat kun je doen door een gespecialiseerd bureau in te schakelen, zoals SEO bureau SmartRanking. Deze mensen zijn gespecialiseerd in SEO, wat Search Engine Optimalization betekent. Toch zijn er ook een aantal dingen waar je zelf al mee kunt beginnen om de vindbaarheid van je bedrijf op Google te vergroten. In het vervolg zullen we je een aantal tips geven.
1 Onderzoek zoekwoorden
Het is belangrijk om als freelancer te weten waar mensen op zoeken. Als jij bijvoorbeeld online boeken verkoopt, is het handig om te weten welke zoektermen mensen gebruiken om te zoeken naar boeken op het internet. Een makkelijke tool, die je hiervoor kunt gebruiken, is Google Adwords zoekwoordenplanner. Deze tool is overigens gratis te downloaden. In deze tool kun je zoektermen invullen, waarvan jij denkt dat ze veel gebruikt worden. Een simpel voorbeeld kan bijvoorbeeld zijn: “online boeken bestellen”. Deze tool laat je dan inzien hoeveel keer iedere maand wordt gezocht op die zoektermen en hoeveel concurrentie er is voor die zoektermen.
2 Staar je niet blind op “populaire” zoektermen.
De concurrentie voor “online boeken bestellen” is natuurlijk hoog, omdat dat een vrij voor de hand liggende zoekterm is. Elke website, waar je online boeken kunt kopen, wil natuurlijk vindbaar zijn bij die zoekwoorden. Als (kleine) freelancer is het natuurlijk lastig om bij dergelijke zoektermen hoog in de zoekresultaten te komen. Daarom kan het handig zijn om je vooral te richten op de iets minder populaire zoektermen. Hier heb je immers minder concurrentie en is de kans groter dat jouw website hoog in de resultaten komt.
3 Interne links
Ook interne links zijn van groot belang voor de vindbaarheid van jouw website. Interne links zijn eenvoudig in te passen en het is daarom ook te adviseren om ze veelvuldig te gebruiken. Voor de duidelijkheid: interne links zijn links naar andere pagina’s van je eigen website. Een voorbeeld van een interne link kan zijn dat je op een bepaalde pagina spreekt over contactinformatie. Het is dan slim om van “contactinformatie” dan een interne link te maken. Als mensen dan op dat woordklikken, komen ze automatisch terecht op de pagina met contactinformatie. Dit bevordert ook de gebruiksvriendelijkheid van de website.
4 Het verbeteren van content
Een laatste tip, die we je nog kunnen geven, is het verbeteren van je content. Zorg dat je website aantrekkelijk is voor potentiële klanten. Probeer lange stukken tekst te vermijden door middel van passende tussenkopjes. Gebruik ook regelmatig cursieve en dikgedrukte teksten. Zorg dat je bij vaktermen bijvoorbeeld een interne link maakt en dat je die dan op een aparte pagina uitlegt.
Houd jij je als freelancer bezig met SEO? Op wat voor manier? Laat het ons weten in de reacties hieronder!