seo-trends-tot-nu-toe-2012-freelancerspot

SEO anno 2021: wat zijn de trends tot nu toe?

Illustratie door: Aleksandr Smetanov van Ouch!

Als ondernemer wil je natuurlijk dat je website veel bezocht wordt. Als jij een fietsenmaker uit Zwolle bent, dan wil je dat jouw website bovenaan de zoekresultaten komt wanneer mensen in Google zoeken op “fietsenmaker Zwolle”. Maar hoe kom je dan hoger in die zoekresultaten? Daar zijn verschillende trucs en strategieën voor, waarvan SEO misschien wel de meest doeltreffende is. SEO staat voor Search Engine Optimization en kan je helpen om als bedrijf enorm te groeien. Zoekmachine optimalisatie is echter niet makkelijk. Je zult enige kennis van zaken moeten hebben. Daarom is het belangrijk om je goed in te lezen over SEO.

Corona

Het nadeel aan SEO bij Google is dat er regelmatig updates plaatsvinden die impact hebben op de rangschikking van zoekresultaten. Het is dus belangrijk om de trends op het gebied van SEO op de voet te volgen. Op die manier kun je concurrerende bedrijven in de branche te slim af zijn. Sinds de intrede van corona is de online wereld nog veel belangrijker geworden. Mensen zitten meer thuis en brengen dus meer tijd online door. Dat heeft als gevolg dat er bijvoorbeeld een flinke toename te zien is in het aantal online bestellingen en het aantal abonnementen bij online streamingsdiensten.

PE update

Google heeft nooit officieel bevestigd dat ze in hun rangschikking van zoekresultaten ook rekening houden met de snelheid van de site. In 2021 gaat er echter een Page Experience update komen, die er hoogstwaarschijnlijk voor gaat zorgen dat sitesnelheid wel een belangrijke rol gaat spelen in de rangschikking. Deze Page Experience update spitst zich toe op 3 verschillende onderdelen:

– Largest Contentful Paint: hoe lang het duurt om het grootste element in je viewport in te laden.

– First Input Delay: hoe lang het duurt voordat een website reageert op de (inter)actie van een gebruiker. 

– Cumulative Lay-Out Shift: de mate waarin elementen op een website verschuiven als een nieuwe pagina wordt geladen. Als elementen flink verschuiven, kan dat leiden tot misclicks. 

Hoge kwaliteit

Een trend die eigenlijk in 2020 al is begonnen, maar die steeds belangrijker gaat worden, is de voorkeur voor content van hoge kwaliteit. Google kan namelijk steeds beter begrijpen of een website van hoge kwaliteit is, waardoor de gehele context van een website steeds belangrijker wordt. Doordat Google de kwaliteit van content steeds beter in kan schatten, is het dus belangrijk om je meer te richten op je klant. De kwalitatief beste content op websites is namelijk gericht op de klant en niet op Google. 

Autoriteiten

Een ander belangrijk speerpunt van Google is het tegengaan van Fake News. Om dat te kunnen bewerkstelligen, gaan bij Google autoriteiten bepaald worden op basis van de informatie op een website. Een voorbeeld van een autoriteit zou bijvoorbeeld de ANWB kunnen zijn. Als jij binnen dezelfde branche zit, maar er op jouw website veel afwijkende informatie te vinden is ten opzichte van de autoriteit, dan kom je dus lager in de rangschikking. Zorg er daarom voor dat je goed controleert of alle informatie op je website overeenkomt met de autoriteit binnen de branche. 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten