nieuwsbrief-opstellen-freelancerspot

Nieuwsbrief opstellen en versturen: 6 handige tips!

Illustratie door: Adelina Koboreva via Ouch!

Een nieuwsbrief is een regelmatige (vaak gratis) publicatie voor een groep geabonneerden. Het is een bekende manier om bijvoorbeeld leden van een sportclub of leerlingen van een school op de hoogte te houden van het laatste nieuws. Maar de nieuwsbrief wint ook onder bedrijven aan populariteit. Je kunt op deze manier klanten op de hoogte houden van innovaties, aanbiedingen en andere nieuwtjes.  

Het publiek

De lezer is natuurlijk het allerbelangrijkste voor het succes van een nieuwsbrief. Zonder lezers heeft het geen zin een nieuwsbrief te maken en daarom is de eerste belangrijke stap om voldoende geïnteresseerde lezers te verzamelen. Je kunt een vast publiek creeren door al je klanten te vragen om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Dit kun je gepaard laten gaan met een kleine korting. Als je geen particulieren als klant hebt, kun je relaties vragen of ze interesse hebben om op de hoogte te blijven van het wel en wee van je bedrijf. Wanneer je veel internationaal zakendoet moet je natuurlijk voor een Engelstalige nieuwsbrief zorgen. Ook inhoudelijk moet je goed in de gaten houden waar het publiek in geïnteresseerd is. 

Het doel

Voor je jouw eerste nieuwsbrief gaat schrijven, moet je helder hebben wat het doel van dit medium is. Wil je producten onder de aandacht brengen of wil je een band met de lezers creëren zodat ze vaak aan jou zullen denken als ze iets nodig hebben? Het doel van de nieuwsbrief bepaald wat voor inhoud en stijl je gaat kiezen. Vaak is een nieuwsbrief niet het enige middel om je doel te bereiken. Nieuwsbrieven kunnen namelijk goed gebruikt worden in combinatie met andere manieren van  marketing.

Structuur

Een goede nieuwsbrief is herkenbaar. Zorg daarom voor een vaste opbouw die je iedere keer invult met andere inhoud. Hierbij is het van belang dat je het onderwerp dat jij het belangrijkst vindt, bovenaan zet. Een deel van de lezers zal namelijk niet verder lezen dan het eerste stukje. Bij deze vaste structuur hoort ook een goed lay-out die aandacht trekt maar zeker niet te druk is. 

Stijl

Een nieuwsbrief kan natuurlijk informatief zijn, let er echter wel op dat je het qua stijl aantrekkelijk houdt. Dat wil zeggen dat je korte zinnen gebruikt en een vlotte schrijfstijl. De nieuwsbrief moet niet te langdradig worden want mensen zijn immers niet specifiek op zoek naar de informatie in de nieuwsbrief. Wij houden als stelregel aan dat de totale leestijd van de nieuwsbrief niet meer dan 10 minuten moet zijn. Eventueel kun je linkjes gebruiken naar je site voor mensen die een uitgebreider verhaal willen lezen. 

     5 . Gebruik een tool

Het kan best lastig zijn om een goed ontwerp voor je nieuwsbrief te maken. Zeker wanneer dit niet je expertise is, kan het veel geode zijn om iets goeds te maken. Gelukkig zijn er volop hulpmiddelen om toch een goede nieuwsbrief te creëren. Je kunt bijvoorbeeld een mooie nieuwsbrief opstellen met de Flexmail tool.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten