Als digital nomad ben je natuurlijk op zoek naar werk in een branche die zekerheid geeft. Je kunt jezelf daarbij breed oriënteren, maar dan ondervind je waarschijnlijk veel concurrentie. Een andere optie is om je te specialiseren in niches van de markt. Wij ontdekten drie niches die volgens experts een trend worden voor digital nomads. Stap jij vroeg in en verzilver jij jouw expertise als eerste?
Digital Nomads niches trend 1: Data-driven marketing
Naar verwachting bedraagt de markt voor B2C e-commerceverkoop tegen 2021 liefst 4,5 biljoen dollar. Digitale media marketing wordt dus steeds belangrijker om op te vallen. Het probleem is echter dat er inmiddels enorme hoeveelheden marketing-guru’s rondlopen die vaak niet verder komen dan de kennis uit wat handboeken. Dat volstaat al lang niet meer voor bedrijven om succesvol te zijn. Daarom zoekt men een verdieping in dit vak. Deze verdieping heet data driven marketing.
Wat is data driven marketing?
Met data driven marketing gebruik je de gegevens die door cookies verzameld worden om waardevolle marketingbeslissingen te nemen. Een goede data driven marketing analist kan nuttige gegevens uit cookies genereren, extraheren en in het voordeel van de opdrachtgever gebruiken.
Wat moet je kunnen als data driven marketing specialist?
De juiste data driven marketing analist kan socialmedia marketing en zoekmachine marketing inzetten om gegevens te verzamelen. Ook is verstand van content marketing en traditioneel adverteren noodzakelijk om de gegevens te gebruiken die marketingresultaten kunnen verbeteren. Tot slot moet je over de goede managementvaardigheden beschikken om de andere vaardigheden te kunnen combineren.
Komt er vraag naar data driven marketing specialisten?
Uit onderzoek blijkt dat 40 % van de bedrijven hun uitgaven voor data driven marketing verhoogt. Daarnaast noemt 64% van de marketingmanagers strategieën voor data driven marketing essentieel. Er is dus genoeg werk te vinden als je jezelf nu extra in wilt zetten.
Digital Nomads niches trend 2: authentieke content producent
Met de explosieve groei van social media en internet verschijnt er steeds meer content die door gebruikers zelf geplaatst wordt. Uit onderzoek blijkt dat 92% van de mensen op kwalitatieve, authentieke content vertrouwt als zij de beslissing nemen om iets te kopen. Helaas blijkt uit ander onderzoek dat 57% van de consumenten van mening is dat maar een klein aantal merken authentieke content creëert. Daarmee is duidelijk dat er een enorme markt ontstaat voor mensen die in staat zijn content te publiceren die kwalitatief hoogwaardig is en authentiek overkomt.
Hiermee ga je dus een stap verder dan de algemene ‘stukjesschrijver’ of vlogger, maar bijt je jezelf vast als experts in één of meerdere onderwerpen. Door te beginnen met onderwerpen en merken die dichtbij jezelf staan kan je relatief snel een netwerk van vaste content-bezoekers opbouwen. Als die vaste basis er is kun je deze doelgroep aanbieden aan bedrijven en voorzien van authentieke content die klaarblijkelijk gunstige verkoopresultaten op zullen leveren.
Digital Nomads niches trend 3: virtueel werken
Door de Coronacrisis werd thuis werken in 2020 de norm. Hierdoor werd duidelijk dat veel meer banen van huis kunnen worden ingevuld dan gedacht. Hiermee is een nieuwe vorm van werken ontstaan, het virtueel werken. Als je jezelf op deze manier in kan zetten voor een werkgever hoef je niet meer in hetzelfde kantoor aanwezig te zijn. Sterker nog, je hoeft zelfs niet in het zelfde land te werken en dat klinkt menig Digital Nomad vast als muziek in de oren.
Ook de werkgever heeft voordelen bij deze situatie. Zo kan hij zijn werknemers de ruimte gunnen en bespaart hij op de kantoorkosten. Bijkomend voordeel is dat het virtueel werken Digital Nomads extra gemotiveerd zal houden. Zo kun je met deze niche dus jouw eigen werk creëren en op afstand aan het werk blijven.
Als de niches je net iets te avontuurlijk in de oren klinken kan je natuurlijk ook altijd nog kiezen voor een van de meest populaire beroepen voor Digital Nomads. We raden je dan wel aan om je, voordat je vertrekt, ook in de nadelen van het bestaan als Digital Nomad te verdiepen. Zo voorkom je teleurstellingen.