meer grip op administratie

Meer grip op je administratie: 5 tips

Illustratie door: Elahe Baloochi

Voor zzp’ers en ondernemers is het vaak een van de meest frustrerende en vervelendste klusjes; de administratie. Vaak wordt het uitgesteld waardoor er een soort van chaos ontstaat. Je weet niet meer waar alles ligt, en hetgeen dat er nog wel is wordt niet volledig. Om dit soort situaties te voorkomen kun je proberen de tips op deze pagina te volgen. Hierdoor krijg je weer overzicht en grip op je administratie, en wordt het bovendien een stuk makkelijker om deze bij te houden. Misschien krijg je er zelfs wat plezier in!

1 Maak wekelijks tijd en ruimte voor de administratie

Door je administratie niet uit te stellen tot het moment dat je aangifte moet doen bij de Belastingdienst, maar het periodiek uit te voeren wordt alles een stuk makkelijker. Je houdt alles goed bij en daardoor zal er nooit een situatie ontstaan waarin je overweldigd raakt door de papieren die op je liggen te wachten. Als je wekelijks een halfuurtje plant om alles in te voeren wat ingevoerd moet worden dan raak je nooit achter op schema. Hierdoor zal je merken dat het in je hoofd ook een stuk rustiger wordt en dat je er niet meer tegenop zal kijken om de administratie te doen. Als er niet zoveel is om te doen, kan eens per maand natuurlijk ook!

2 Gooi dingen weg

Hiervoor geldt natuurlijk niet dat je dingen die je nog moet bewaren maar moet weggooien. Het is verplicht om 7 jaar lang basisgegevens van je administratie bij te houden voor de belastingdienst. Weet echter wat je weg kan gooien, en doe dat dan ook. Hetgeen dat je wel moet bewaren moet je op een goede en overzichtelijke manier opruimen zodat je er geen last van hebt. Schaf een map aan voor elk jaar, en zorg ervoor dat alles op de juiste plek is. Dan heb je alles wat je nodig hebt in een mum van tijd gevonden.

3 Ga digitaal!

Vandaag de dag zijn de meeste belangrijke documenten of berichten die je ontvang al digitaal en zal je weinig met de post binnenkrijgen. Kies er dan ook voor om je eigen documenten digitaal te maken. Op je computer kun je alles een stuk beter bewaren. Onthoud wel dat het noodzakelijk is om een back-up aan te maken. Want je wil natuurlijk niet alles kwijt zijn als de computer crasht. Je kunt er zowel voor kiezen om dingen in de cloud op te slaan of te gaan voor een harde schijf die je los kunt koppelen van de computer.

administratie

Lees ook: Facturatie uitbesteden, vloek of zegen?

4 Besteed het uit!

Je kan er natuurlijk ook gewoon voor kiezen om je administratie uit te besteden. Dit kan zowel gebeuren via een boekhouder of een accountant. Deze man of vrouw doet dan tegen een vergoeding al je administratie zodat jij er niet meer over hoeft na te denken. Lekker makkelijk, maar het kost je wel wat geld. Het is dus aan jezelf om deze afweging te maken.

5 Ga voor professionele software

Alles bijhouden via een dienst als Excel of Google Sheets is een mogelijkheid, maar er is ook professionele software die je kunt gebruiken. Dit maakt het wat makkelijker om de administratie bij te houden, en het kost vaak niet eens zoveel. Automatische facturatie, alle inkomsten en kosten op een rijtje, enzovoorts. Je hoeft bijna nergens meer over na te denken!

Heb jij moeite met het bijhouden van je administratie? Op deze pagina vind je alles wat je moet weten over ZZP administratie!