marketing-voor-zzpers-freelancerspot

Marketing voor zzp’ers: alles wat je moet weten!

Als zzp’er kun je niet zonder goede, uitgekiende marketing. Of je nu kiest voor het vinden van nieuwe afzetmogelijkheden via SEO, dus via het optimaliseren van je website, of via SEA, het online adverteren via Google, je kunt niet zonder nieuwe klanten. Hoe je die nieuwe klanten gaat vinden is uiteraard helemaal aan jouw. In veel gevallen is dat afhankelijk van de branche waarin je opereert. Zo zal je als ICT-consultant een heel andere marketing strategie willen hanteren dan een webdesigner. In veel gevallen is het netwerk de gemeenschappelijke factor. Om succesvol te zijn als zzp’er zul je in de eerste instantie moeten investeren in een goed netwerk. In veel gevallen komen juist uit je netwerk de meeste opdrachten. Er zijn echter veel meer mogelijkheden om marketingtechnieken toe te passen. Kortom, marketing voor zzp’ers is een breed begrip, in dit artikel wat meer informatie over dit belangrijke onderdeel van ondernemen.

Online marketing voor zzp’ers

Naast de traditionele marketingvormen zul je als zzp’er wellicht ook geneigd zijn om je te verdiepen in de mogelijkheden om je onderneming online onder de aandacht te brengen. Gelukkig zijn daar meer dan genoeg mogelijkheden voor. Hieronder 4 manieren van online marketing voor zzp’ers!

marketing-zzp-seo-freelancerspot

SEA – Google AdWords

Als we het hebben over online marketing dan denken we al snel aan Google. De techgigant is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven en is daarom ook een bijzonder interessante optie voor elke zzp’er. Dankzij het Google AdWord programma is het relatief eenvoudig om met een beperkt budget een professionele marketingcampagne op te zetten. Het grote voordeel is dat je elke campagne volledige kunt ‘fine tunen’. Wil je een specifieke doelgroep benaderen met het oog op een specifieke actie, dan is dat mogelijk.

Bijvoorbeeld een actie voor vrouwen in Groningen in de leeftijdscategorie van 25 tot 40 jaar. Mensen die buiten dat profiel vallen krijgen je advertentie dan ook niet te zien. Het andere voordeel van het adverteren via Google is dat je zelf bepaalt wat je kwijt bent per klik. Je betaalt dus niet per vertoning, maar per interactie. Dat maakt deze vorm van marketing voor de zzp’er extra interessant.

online-marketing-zzpers-freelancerspot

Lees ook: Online adverteren voor zzp’ers: dit zijn de mogelijkheden!

SEO – Marketing door middel van zoekmachine optimalisatie

Terwijl je bij SEA juist richt op de makkelijk vorm van online marketing, gaat het bij SEO juist om het investeren in de prestatie van je website op de lange termijn. De kracht van SEO ligt in de kunst om je website relevant te maken voor de zoekwoorden waarop je wilt worden gevonden. Met andere woorden, het verhogen van de vindbaarheid. Hoe doe je dit? Dat lees je in dit artikel met SEO tips voor zzp’ers!

Elke ondernemer en dus ook elke zzp’er ziet zijn eigen website bij voorkeur op de eerste pagina verschijnen. Daar moet je tijd in investeren, met name op het gebied van de content. De moet niet alleen relevant zijn voor het onderwerp, het moet ook uniek zijn en een duidelijke waarde vertegenwoordigen. Slaag je in die opzet, dan verhoog je jouw ranking positie en verbeter je jouw eigen vindbaarheid. Het gevolg: je wordt sneller gevonden en je krijgt daardoor meer leads. In feite is het dus een vorm van gratis reclame maken.

seo-marketing-freelancerspot

Meer weten over SEO? Neem dan een kijkje bij onze categorie ‘SEO Marketing‘!

Social media marketing – Essentieel anno 2019

Denk je als zzp’er aan marketing dan denk je wellicht aan zaken als social media marketing en email marketing. Met name de bekende social media platformen als Facebook, Twitter en LinkedIn zijn voor veel zzp’ers ideale platformen om in te zetten voor marketing. De reden is simpel: op dergelijke platformen is de kans groot dat juist daar je doelgroep aanwezig is. Daarnaast speelt een ander aspect een belangrijke rol: je kunt je marketing campagne in veel gevallen perfect afstemmen op je doelgroep. Op die manier ben je een relatief laag bedrag kwijt aan een zeer effectieve campagne. Zo kun je eenvoudig een campagne opstaren waarbij je enkel gericht bent op mannen in een bepaalde leeftijdscategorie met specifieke interesses. Alleen de mensen die voldoen aan dat specifieke profiel krijgen dan jouw advertentie te zien. Daarnaast kun je, als je het goed aanpakt, eenvoudig meer interactie krijgen op social media!

Voordeel van social media marketing

Het voordeel van social media marketing is dat je heel doelgericht kunt adverteren. Zo kun je via Facebook, bezoekers verleiden om een aankoop te doen in je webshop. Via een handige koppeling kun je de inhoud van je webshop gewoon op je eigen Facebookpagina tonen. Zo hoeven de bezoekers Facebook niet te verlaten. Je kunt bezoekers natuurlijk ook verleiden om een bezoek te brengen aan je website. Combineer je dat met een kortingscoupon, dan is de kans groot dat ze inderdaad je website gaan bezoeken.

Op die manier heb je het genereren van leads zelf in de hand, bovendien hebben je marketing activiteit op social media nog een ander belangrijk voordeel. Pak je het goed aan, dan verhoog je jouw autoriteit. Dat is niet geheel onbelangrijk, het zorgt namelijk voor een betere ranking in de organische zoekresultaten. Maar je kunt het op social media ook goed verknallen… Eerder schreven we een artikel met 6 social media (marketing) fouten die je vooral NIET moet maken!

social-media-marketing-voor-zzpers-freelancerspot

Meer weten over Social Media marketing voor zzp’ers? Neem dan een kijkje bij onze categorie ‘Social Media Marketing‘!

Email marketing – Nieuwsbrief

Als je er in slaagt om via social media kanalen zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, maar ook Pinterest en Instagram, bezoekers naar je website te halen, dan gaat er een hele wereld aan mogelijkheden voor je open. In veel gevallen heb je de interesse van de bezoeker weten te strikken. Het is nu zaak deze vast te houden en van de bezoeker een gretige koper te maken. Hoe doe je dat?

Door te zorgen voor relevante informatie. Een bezoeker is op zoek naar informatie. Zorg ervoor dat die informatie voor handen is en laat de bezoeker weten dat je ten alle tijden antwoord kunt geven op de vragen die ze hebben. De achterliggende gedachte is dat het belangrijk is om zoveel mogelijk contactinformatie van toekomstige klanten te bemachtigen. Op die manier is het veel makkelijker om potentiele klanten achteraf te benaderen over nieuwe acties via een nieuwsbrief, of door je klantenbestand op de hoogte te brengen van nieuwe diensten of producten.

email-marketing-zzp-freelancerspot

Lees ook: E-mail marketing voor zzp’ers: 3 tips!

Offline marketing voor zzp’ers

Als je als zzp’er bij de term ‘offline marketing’ nog steeds denkt aan het verspreiden van de ouderwetse flyer, dan wordt het hoog tijd om even verder te lezen. Je bent zelf namelijk het beste marketing mechanisme. De manier waarop je jouw opdrachten uitvoert bepaalt namelijk voor een groot deel je persoonlijke succes en de snelheid waarmee vervolgopdrachten binnenhaalt. Om je een goed beeld te geven van wat in feite offline marketing voor zzp’ers inhoudt, geven we je enkele marketing tips:

1. De belangrijkste marketingtip: voer je opdrachten zo goed mogelijk uit

Elke opdracht die je uitvoert is jouw visitekaartje. Besef dat elke opdrachtgever een onderdeel is van je netwerk. Een goed uitgevoerde opdracht zal daarom sneller leiden tot een nieuwe opdracht. Profiteer daarom van de kracht van het netwerk van je opdrachtgever en beschouw elke opdracht als een nieuwe mogelijkheid om jezelf te bewijzen.

2. Wees open over wat je doet

Wees niet bang om op een transparante manier te opereren. In veel gevallen zul je als zzp’er in de zakelijke dienstverlening werkzaam zijn. Dat betekent in de regel dat je te maken hebt met een behoorlijke dosis creativiteit. Ideeën verkopen dus en daar wringt vaak de schoen. Slecht zelden zul je het meemaken dat een freelancer of zzp’er heel open is over het product (lees: idee) wat hij of zij verkoopt. De angst is namelijk dat een collega er met dat idee vandaar gaat. Die angst is vaak ongegrond omdat het idee vaak waardeloos is als deze niet is gekoppeld aan de juiste dosis ervaring om het uit te voeren. Ben je dus (te) terughoudend in het uitleggen wat je verkoopt, dan snijdt je jezelf in de vingers omdat je jouw verhaal nooit overtuigend naar voren kunt brengen. Wees dus transparant en straal vertrouwen uit!

Lees ook: Je naamsbekendheid vergroten als zzp’er: 4 low-budget tips!

3. Gratis is de beste reclame

De kans is klein dat je ooit van een collega zzp’er hebt gehoord dat hij of zij gratis werkt. Toch is het de beste marketing tip. Gratis is namelijk de beste reclame. Het stelt potentiele klanten in staat kennis te maken met je product of dienst. Bevalt het dan zal men eerder geneigd zijn de volgende keer te betalen, men kent immers de kwaliteit van je product of dienst.

Gratis weggeven is in die zin investeren in de toekomst en investeren in een goed contact met je toekomstige klant. Het is daarom ook beter dan het geven van een korting aan een nieuwe klant. Heb je een klant eenmaal korting gegeven dan wek je mogelijk de indruk dat hij of zij de volgende keer weer een korting kan bedingen waardoor je in principe je winst aan het weggeven bent.

4. Nee zeggen is ook een vorm van marketing

Hoe gek het ook klinkt, door nee te verkopen bedrijf je ook een vorm van marketing, je verhoogt daardoor de exclusiviteit van je product of dienst. Iets wat moeilijk of lastig te verkrijgen is, krijgt al snel het label ‘gewild’. Wees dus niet bang om nee te zeggen als je het even te druk hebt of als je even gewoon geen zin hebt in een bepaalde opdracht. Zeker in een situatie waarin je vaste klantenkring weet dat je de juiste kwaliteit levert kan het geen kwaad om nee te verkopen. Zorg er wel voor dat je een goed argument bij de hand hebt, zo voorkom je dat men zich gedwongen voelt om op zoek te gaan naar een concurrent.

Zo, dit waren de belangrijkste mogelijkheden betreft marketing voor zzp’ers! Doe jij als zzp’er aan Marketing? Zo ja, op welke manier? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten