klanten-vinden-corona-freelancerspot

Klanten vinden in tijden van corona: 4 tips!

Illustratie door: Aleksey Chizhikov via Ouch!

In tijden van corona is het niet altijd makkelijk om rond te komen als zzp’er. Klanten of opdrachtgevers vinden, gaat immers niet zo eenvoudig als normaal. Van netwerkevenementen, face to face contact en speciale beurzen voor zzp’ers is immers al een tijdje geen sprake meer. Je zult dus op andere manieren in contact zien te komen met nieuwe klanten. Gelukkig is er tegenwoordig het internet, waar het steeds eenvoudiger wordt om mensen te bereiken die relevant zijn voor jouw zelfstandige onderneming. Wij zetten een aantal tips voor je op een rij hoe je in tijden van corona klanten kunt vinden!

Online zzp’ers platform

Een relatief nieuw platform, waar zzp’ers en opdrachtgevers elkaar eenvoudig kunnen vinden, is Ordo.nl. Dit platform is in het leven geroepen om het vinden van opdrachtgevers te vergemakkelijken voor zelfstandige ondernemers. Als zzp’er steek je immers veel tijd en moeite in je dienst of product, omdat je daar een passie voor hebt. Dan verdien je het ook om gezien te worden. Ook als opdrachtgever is het een ideaal platform, omdat je niet langer het hele internet hoeft af te struinen op zoek naar een zzp’er die je opdracht kan uitvoeren. Met Ordo.nl vind je snel en eenvoudig een zzp’er die voldoet aan je eisen. 

Online netwerken

De meeste startende zzp’ers krijgen hun eerste opdrachten binnen via kennissen of zakenrelaties die ze al kennen uit de tijd dat ze nog in loondienst waren. Het is echter belangrijk om na die eerste opdrachten direct door te pakken. Als je wil groeien, moet je zorgen dat het balletje blijft rollen. Daarom is het belangrijk om te netwerken. Normaal gesproken ga je dan naar een netwerkevenement, maar dat is in tijden van corona natuurlijk lastig. Dus is het belangrijk om je te richten op online netwerken. Voor een goede uitstraling is het handig dat je een professionele website hebt, maar daarnaast kan het bijvoorbeeld ook handig zijn om jezelf bijvoorbeeld via LinkedIn te profileren (zorg dan wel voor de perfecte profielfoto

SEO

Een goede website is de belangrijkste vereiste om je vindbaarheid te vergroten op internet. Maar wist je dat het mogelijk is om, middels het gebruik van slimme trucs, hoger in de zoekresultaten van Google terecht te komen? Deze marketingstrategie heet Search Engine Optimization. Het doel van deze strategie is om bij bepaalde zoekwoorden hoger in de zoekresultaten van Google terecht te komen. Een belangrijke factor bij het rangschikken van zoekresultaten is de aanwezigheid van links van en naar andere relevante websites op jouw website. Door relevante links naar grote spelers in de branche op je website te plaatsen, kom je hoger in de rangschikking terecht. Nog beter is het als enkele relevante websites ook links naar jouw website op hun website hebben staan. Dit noem je backlinks. Wel geldt bij linkbuilding, zoals deze vorm van SEO genoemd wordt, dat je niet moet overdrijven in aantallen. 

Google Ads

Stel dat jij een fietsenmaker uit Nijmegen bent, dan wil je natuurlijk het liefst bovenaan in de resultaten terechtkomen wanneer mensen zoeken op “fietsenmaker Nijmegen”. Dit levert jou immers meer klanten op. Dat kun je bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van Google Ads. Tegen betaling kun je namelijk adverteren bij bepaalde zoekwoorden, zodat je dan bovenaan terecht komt in de resultaten. Uiteindelijk betaal je aan Google per klik naar jouw website.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten