uurtarief-verhogen-freelancerspot

Je uurtarief verhogen anno 2019: hoe pak je dit aan?

Illustratie door: Jay Haldon

Het is een van de grootste dillema’s onder freelancers, verhoog ik mijn tarieven binnenkort of juist niet? En als ik het doe, loop ik dan niet het risico om klanten te verliezen? Ondanks alle beren die je mogelijk op de  weg naar een hoger (lees: beter) uurtarief ziet opdoemen, zijn er voldoende redenen om je uurtarief juist wel te verhogen.

Profiteer van de economische groei

In een tijd waarin de economie sterke groeisignalen vertoont is het goed verdedigbaar om je tarieven aan te passen. Volgens de berekeningen groeit de economie dit jaar met een kleine 2.7%. Dat betekent vaak dat ook de koopkracht van je klanten stijgt en ze dus meer te besteden hebben. Bovendien, waarom zou jij niet mogen profiteren van de economische groei?

Alle kosten stijgen

De kosten stijgen elk jaar. Dat zijn niet alleen de kosten van het levensonderhoud, maar ook de huur van je woning of jvan je kantoorruimte. Per saldo ben je dus duurder uit bij een gelijkblijvend tarief. Dat is dus nog een goed argument om eens kritisch te kijken naar je tarieven.

Inflatie: denk aan de toekomst

Elk jaar hebben we te maken met een inflatie. Daarmee hebben we gelijk het beste argument te pakken om een tariefsverhoging te verdedigen. Verhoog je jouw tarief namelijk niet, dan loop je al snel achter de feiten aan en geef je in jezelf een tariefsverlaging. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Tips voor het verhogen van je uurtarief

Mocht je inmiddels van mening zijn dat een tariefsverhoging te billijken is, dan is de volgende vraag waarschijnlijk hoe je dit het beste naar je klanten toe kunt communiceren. Een beetje tact kan in dat geval geen kwaad.

verhogen-uurloon-freelancerspot

Lees ook: Het bepalen van je uurtarief: eenvoudig stappenplan!

1 Wees transparant

Stilzwijgend je uurtarief verhoging en je klant verrassen met een factuur die mogelijk een flink stuk hoger uitvalt dan wat er was verwacht werkt vaak averechts. Je hoeft je nieuwe uurtarief dus niet geheim te houden. Communiceer het open en eerlijk en wees op tijd. Wil je het helemaal goed doen, verpak het dan in een mooi verhaal waarbij motiveert waarom je deze tariefswijziging doorvoert. Kun je extra argumenten op tafel leggen om je prijsverhoging te verantwoorden, laat dat dan zeker niet na.

2 Marge inbouwen

Als het goed heb je al boven op het uurtarief wat je zou kunnen vragen, al een euro extra bij gedaan. Waarom je dit zou moeten doen? Om de logische reden dat je dan bij 800 declareerbare uren op jaarbasis, er zo’n 800 euro extra op verdient. En laten we eerlijk wezen, of je nu 39 of 40 euro per uur berekent, een opdrachtgever zal je vanwege die ene euro meer niet gaan afwijzen.

3 Verbeter je eigen verdienmodel

Het lijkt interessant om elk gewerkt uur te factureren. Tenzij je een advocaat bent zijn er wellicht andere manieren om je omzet te stimuleren. Door elk uur te factureren ben je eigenlijk bezig om je eigen omzet te beperken, je kunt maar een beperkt aantal uren werken. Zo kan het in sommige situaties zinvol zijn om een vaste prijs voor een opdracht te bespreken. Kijk daarom eens goed naar je eigen verdienmodel en denk eens na of er mogelijkheden zijn om het anders aan te pakken.

Hoe pak jij dat aan? Het verhogen van je uurtarief? Laat het ons weten in de reacties hieronder!