doelgroep bepalen

Je doelgroep bepalen doe je zo: 4 tips

Illustratie door: Rishab Soni

Om zo goed mogelijk bedrijf te kunnen voeren is het belangrijk dat je goed op de hoogte bent van wat je doelgroep nou precies is. Met een precieze doelgroep kun je je marketing, content en advertenties precies aanpassen op de mensen die je wilt gebruiken. Maar hoe bepaal je nou eigenlijk precies je doelgroep? Met deze tips wordt het hopelijk duidelijk voor je, zodat je in no time weet wat voor mensen je aantrekt!

1. Weet welke doelgroepen er bestaan

Om te voorkomen dat je sommige doelgroepen onbewust meeneemt, is het goed om te weten wat voor doelgroepen er allemaal zijn. Deze basic stap moet genomen worden om een succesvol marktonderzoek te doen.

2. Segmenteer de markt die je wilt aanboren

De volledige afzetmarkt is natuurlijk veel te groot, en daarom kun je de mensen die jij wilt bereiken op meerdere manieren samenstellen. Zo kun je segmenteren op de:

  • Locatie
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Opleiding
  • Afkomst
  • Enzovoorts

De keuzes voor de mensen aan wie jij je product(en) wilt verkopen zijn uiteraard volledig door jezelf te maken. Als je de keuzes maakt voordat je het product ontwikkelt, krijg je een duidelijker beeld van wat er precies nodig is in de markt. Dit is een essentieel onderdeel van het productontwerp. Een goede doelgroep – en marktanalyse zullen je product een stuk succesvoller maken.

doelgroep bepalen 2

Lees ook: Offline marketing: 6 manieren!

Weet wat je wilt bereiken

Alleen als jij weet wat je precies wilt verkopen en bereiken met je onderneming, kun jij aangeven wat voor doelgroep je wilt aanboren. Kijk dus goed naar de identiteit van je onderneming alvorens je kijkt naar de externe factoren voor de verkoop van je product. Wil je een specialistisch bedrijf zijn, of meer een alleskunner. Ga je voor het hogere segment, of voor de bulk-verkoop. Met een duidelijk antwoord op deze vragen weet je ook gelijk wat voor mensen je nodig hebt om deze doelen te bereiken. Een goede combinatie van kennis van je eigen wensen en kennis van de markt zal een succesvolle onderneming tot gevolg hebben.

Gebruik een vragenlijst

Als je niet zeker weet welke klanten je nodig hebt voor de verkoop van je product, kun je ervoor kiezen om een vragenlijst te gebruiken, over je product. Deze vragenlijsten kun je bijvoorbeeld uitdelen op plekken waar je je product wilt gaan verkopen. Je kunt denken aan vragen als: ‘Voor welke leeftijd is mijn product het meest geschikt’. Algemene vragen, zodat het niet te moeilijk wordt om de vragen te beantwoorden. Let wel dat wanneer je deze vragenlijst gaat gebruiken, je eigenlijk al tekort hebt geschoten in de originele productontwikkeling. Voordat het product ontworpen was, had je namelijk al een beter idee moeten hebben van je mogelijke doelgroep!

Zijn we nog tips vergeten? Laat het ons weten in de comments hieronder!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten