innoveren-zzp-freelancerspot

Innoveren als zzp’er: hoe pak je dit aan?

Illustratie door: Irina Molchanova van Ouch!

Innoveren als zzp’er is erg belangrijk. Veel mensen denken dat innovatie iets is dat alleen grote bedrijven kunnen, maar niets is minder waar. Juist als zzp’er is innovatie van belang, aangezien je je hiermee kunt onderscheiden. Grofweg zijn er twee soorten innovatie te onderscheiden. Zo heb je radicale en incrementele innovatie. Radicale innovatie zou je het beste kunnen omschrijven als een hele nieuwe uitvinding, zoals de mobiele telefoon, internet of de elektrische auto. Een dergelijke innovatie vindt natuurlijk niet zo vaak plaats, zelfs niet bij grote bedrijven. Daarom is het belangrijk om je te richten op incrementele innovatie, zeker ook als zzp’er. Incrementele innovatie gaat vooral over het verbeteren van een bepaald product door marginale verbeteringen. Kleine verbeteringen lijken misschien overbodig, maar zijn erg belangrijk voor je succes als zzp’er. Je moet eigenlijk blijven innoveren. Vakliteratuur laat zien dat bedrijven die niet innoveren steeds verder achter komen te liggen op de concurrentie en daardoor de concurrentiestrijd verliezen. Ze kunnen zich immers niet meer op positieve wijze onderscheiden. Ook als zzp’er is het dus belangrijk dat je blijft innoveren. Maar hoe pak je dit dan precies aan? Dat zullen wij aan de hand van een aantal tips aan je uitleggen.

Innovatielab

Het innovatief vermogen van de zzp’er is dus erg belangrijk. In zekere zin is elke zzp’er afhankelijk van zijn innovatieve vermogen. Zeker als je graag succesvol wil blijven op de lange termijn. Het is echter niet voor elke zzp’er direct duidelijk hoe hij of zij binnen de branche kan innoveren. Want hoe weet je nou wat je precies moet veranderen om succesvol te blijven? Voor het bespreken van dergelijke vragen en het vergroten van je innovatief vermogen, kan het handig zijn om een innovatielab in te schakelen.

Kijk om je heen

Een belangrijk onderdeel van het succesvol zijn als zzp’er is natuurlijk dat je weet hoe de markt voor jouw specifieke branche werkt en wat de behoeftes zijn. Als het goed is heb je een kerndoelgroep waar jij je op richt als zzp’er. Zeker als startende ondernemer is het belangrijk om er achter te komen wat er precies werkt. Kijk daarom goed om je heen naar de concurrentie om te zien wat succesvol is. Daar kan je namelijk vaak een hoop van leren. Vraag jezelf dan wel direct af hoe je in de toekomst de concurrentie kan verslaan. Probeer daarin vooral je eigen sterke competenties te betrekken.

De behoeften van klanten

Een andere manier om er achter te komen wat je kunt veranderen om succesvol te kunnen blijven, is door te vragen naar de behoeften van de klant. Dit is een relatief simpele en doeltreffende manier om te weten te komen wat klanten missen of graag beter zouden zien. Door kleine veranderingen aan te brengen kun je vaak aan een groot deel van deze behoeften voldoen.

Testen

Als je nog onzeker bent over een bepaalde innovatie, dan kan het handig zijn om een testfase in te gelasten. Aangezien jouw werkwijze als zzp’er succesvol is, is het een groot risico om die werkwijze volledig los te laten en over te gaan op de nieuwe manier. Test daarom altijd eerst voor een bepaalde periode uit of de innovatie het waard is. Daarbij is het belangrijk dat je voldoende tijd neemt om goed te analyseren en evalueren. 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten