marketingplan-schrijven-freelancerspot

Het schrijven van een marketingplan doe je zo!


Als je een beginnende onderneming hebt, weten potentiële klanten je wellicht nog niet zo goed te vinden. Het kan dan raadzaam zijn een marketingplan te schrijven om beter gevonden te worden en op die manier meer klanten te trekken. Maar ook als je al langer als freelancer werkzaam bent kan een marketingplan helpen om je omzet verder te verhogen. In dit artikel vertellen we je beknopt hoe je een goed marketingplan kunt schrijven.

Het schrijven van een marketingplan

Voor dat je gaat beginnen aan het schrijven van een marketingplan, is het belangrijk om een doel te bepalen. Wat wil je met het marketingplan gaan bereiken? Wil je meer klanten gaan trekken of wil je juist de verkopen aan de bestaande klantenkring opstuwen door middel van het marketingplan? Een duidelijk doel voor ogen hebben is van cruciaal belang voor het maken van een marketingplan. Nadat je het doel hebt vastgesteld is het tijd om te gaan kijken naar de afzetmarkt en je eigen bedrijf. Kijk waar de kansen en bedreigingen op de markt liggen. Welke doelgroepen zou jij meer kunnen en willen aanspreken? Maar kijk ook waar je binnen jouw bedrijf meer uit kunt halen. Is er bijvoorbeeld een mogelijkheid om de kosten omlaag te brengen of meer waarde te creëren? 

Waar liggen je sterke punten?

Wanneer je ook de markt en je eigen bedrijf langs de meetlat hebt gelegd, moet je gaan kijken hoe jouw bedrijf bij de afzetmarkt past. Waar liggen de sterke punten ten opzichte van concurrenten maar bovenal: waar is er nog ruimte voor verbetering? Als je hebt vastgesteld wat de minpunten van jouw organisatie zijn, kun je na gaan denken over op welke wijze je hier kunt verbeteren. Probeer oplossingen te bedenken voor problemen en de pluspunten van jouw bedrijf verder te ontwikkelen of onder de aandacht te brengen. 

marketing-plan-schrijven-freelancerspot

Lees ook: Meer bezoekers op je website: 4 tips!

Het kiezen van een strategie

Aan de hand van de verbeterpunten kun je nu een strategie gaan kiezen waarbij je bepaalt welke marketinginstrumenten je in gaat zetten. Op welke manier ga jij meer klanten bereiken en ze overhalen met jouw bedrijf zaken te doen? Moet je gaan adverteren in lokale kranten of kun je juist beter een online marketingcampagne beginnen? Tenslotte schrijf je alle bevindingen op in een jaarplan waar je mee gaat werken. Dit plan bevat sowieso op welke manier je de voorgestelde veranderingen gaat doorvoeren en een aantal evaluatiemomenten. Als het goed is heb je nu een marketingplan waar je jouw bedrijf mee verder kunt helpen. 

Hulp inschakelen

Wanneer je er ondanks deze uitleg toch niet in slaagt een goed marketingplan te produceren, kun je altijd nog een professioneel marketingbureau inhuren. Deze kijken met andere ogen naar jouw onderneming en zijn in staat je echt verder te helpen met een goed marketingplan. Als je dit belangrijke werk uitbesteed weet je zeker dat je er iets goeds voor terugkrijgt en kun jij je zelf focussen op hetgeen in de onderneming waar jij het best in bent.

Heb jij ooit een marketingplan geschreven? Zo ja, hoe ging dat? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten