klanten-behouden

Het behouden van klanten: 4 handige tips!

Waar veel (startende) bedrijven de mist in gaan, is dat er vrijwel uitsluitend aandacht wordt besteed aan het werven van nieuwe klanten. Dit is natuurlijk zeer belangrijk, maar ook het proces van het behouden van klanten is zeer belangrijk voor je bedrijf. Je moet de klanten die je werft immers ook tevreden houden. Anders gaan ze allemaal weer weg en heeft het werven op zichzelf geen nut gehad. Toch zijn er dus veel bedrijven die te weinig aandacht besteden aan klantenbinding, terwijl daar heel veel strategieën voor te bedenken zijn. Wij zullen voor de geïnteresseerden een aantal tips op een rij zetten, zodat zoveel mogelijk klanten behouden kunnen worden.

Loyaliteitsprogramma’s

Een van de belangrijkste en meest efficiënte strategieën, die je kunt gebruiken om klanten te behouden, is zonder twijfel het hanteren van loyaliteitsprogramma’s. Met een loyaliteitsprogramma kun je er voor zorgen dat klanten affiniteit krijgen met jouw bedrijf of winkel. Er zijn vele verschillende loyaliteitsprogramma’s, die bekend staan als zeer effectief. Een bekend voorbeeld is de spaaractie. Je kunt er voor kiezen om als bedrijf een spaaractie op poten te zetten. Dit kan voor de korte of lange termijn zijn. Een voorbeeld van een spaaractie zijn Airmiles of spaarpunten voor pannensets bij de Albert Heijn. Andere effectieve en veel gebruikte loyaliteitsprogramma’s zijn: kortingen, beloningen, klantenkaarten, geld-terug-garanties en ga zo maar door. Al deze loyaliteitsprogramma’s zorgen er voor dat klanten bij je terug komen.

klanten-behouden 2

Lees ook: Een wanbetaler: hoe ga je hiermee om?

Het online bereiken van klanten

Het is als bedrijf of winkel belangrijk om te allen tijde bereikbaar te zijn. Daarbij is het handig als dat op verschillende manier mogelijk is. Zo is het eigenlijk een vereiste om als bedrijf een website te hebben, zodat klanten alle belangrijke informatie over het bedrijf kunnen terugvinden. Ook is het belangrijk om telefonisch en via de mail bereikbaar te zijn en deze gegevens op de website te plaatsen. Verder is het actief gebruiken van sociale media een strategie die steeds vaker wordt gebruikt. Als bedrijf is het belangrijk om tegenwoordig op Twitter of Instagram te zitten, zodat je vragen van mensen snel en gemakkelijk kunt beantwoorden.

Herken klanten

Het is zeer belangrijk om als eigenaar van een bedrijf je belangrijkste klanten te herkennen. Wees voor hen altijd extra vriendelijk en behulpzaam, zodat zij een positief gevoel krijgen. Op deze manier zijn die klanten sneller geneigd om vaker terug te komen. Bovendien zal het de naam van het bedrijf goed doen. Als klanten tevreden zijn over de service en over je bedrijf in het algemeen, dan zal deze informatie snel verspreid worden. Op deze manier zullen steeds meer mensen een kijkje komen nemen bij jouw bedrijf.

klanten-behouden 3

Lees ook: Omgaan met werkdruk als freelancer: 6 tips!

Vraag om de mening van klanten

Het klassieke gezegde, dat je vaak hoort in winkels, is “De klant is koning”. Het is misschien een beetje cliché, maar absoluut waar. Als klanten niet tevreden zijn, gaan ze de volgende keer naar de concurrent. Vraag daarom altijd feedback aan klanten, zodat je weet wat je in je bedrijf moet aanpassen. Bovendien zullen veel klanten het waarderen als ze om hun mening worden gevraagd.

Wat is jouw ‘hack’ voor het behouden van klanten? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten