Haal het beste uit je website met goede ankerteksten

Illustratie door: Andrea De Santis

Op het web draait alles om snelheid. Bezoekers willen in één oogopslag je website kunnen begrijpen, zodat ze kunnen beslissen of ze op je site blijven of doorklikken naar iets anders. Ankerteksten in prettig leesbare SEO-teksten kunnen helpen je site duidelijk en aansprekend te maken.

Wat is een ankertekst?

Een ankertekst, of in het Engels anchor text, is een stukje tekst dat een hyperlink vormt. Stel, je wilt ergens op je website een link opnemen naar je contactpagina. Dan kun je natuurlijk dit in je tekst zetten: “Neem contact op voor meer informatie via http://www.mijnwebsite.com/contact.” Maar je kunt ook schrijven: “Neem contact op voor meer informatie.” De tweede methode oogt veel prettiger voor je lezers. Ook zoekmachines vinden dat een ankertekst een betere gebruikerservaring oplevert dan een ‘kale’ URL in je tekst, dus scoor je er punten mee in je zoekmachine-ranking.

ankerteksten-2

Tip 1: kort!

Het is belangrijk om je ankertekst kort te houden. Vergelijk de onderstaande regels maar eens:

*Neem contact op voor meer informatie. We vertellen je graag meer over wat we voor je kunnen doen.

*Neem contact op voor meer informatieWe vertellen je graag meer over wat we voor je kunnen doen.

De eerste mogelijkheid leest veel prettiger in een blok lopende tekst. De tekst zelf wordt er beter leesbaar van, maar de hyperlink springt er ook veel duidelijker uit. Als een groot deel van je tekst blauw en onderstreept is, zien je lezers het onderscheid tussen verschillende hyperlinks niet meer.

Tip 2: gebruik duidelijke vormgeving

Zorg ervoor dat je ankertekst duidelijk herkenbaar is als een link. De standaard voor hyperlinks is onderstreping en een blauwe letterkleur (voor links die nog niet aangeklikt zijn, paars voor al bezochte links). Je kunt dit wijzigen in je style sheet, maar je loopt dan wel het risico dat je lezers niet zien dat een tekst aanklikbaar is. Je kunt daardoor pageviewsmislopen.

ankerteksten

Lees ook: Dit zijn de fiscale voordelen voor ZZP’ers!

Tip 3: gebruik informatieve tekst

Waarschijnlijk ben je het zelf ook al vaak tegengekomen op websites, een zin als “klik hier om contact op te nemen”. Het woord ‘hier’ geeft echter geen enkele informatie over waar de link heen leidt. Je bezoekers willen graag weten waar ze terechtkomen als ze ergens op zouden klikken. Waar de lezer moet klikken wordt (als het goed is, zie tip 2) wel duidelijk uit de vormgeving, een instructie als ‘klik hier’ is dus overbodig.

Stel je voor dat je een bedrijfswebsite hebt waar mensen kunnen lezen wat jouw bedrijf doet, een offerte kunnen aanvragen en een afspraak kunnen maken. Als je verspreid over de tekst zinnen zet als ‘klik hiervoor meer informatie‘, ‘klik hiervoor een offerte‘ en ‘klik hier voor een afspraak‘, dan ziet de bezoeker in de eerste blik op je pagina alleen drie keer het woord hier. Gebruik je in plaats daarvan de woorden ‘informatie‘, ‘offerte‘ en ‘afspraak‘ als ankerteksten, dan is meteen duidelijk waar je bezoeker allemaal heen kan.

Maak jij voldoende gebruik van ankerteksten? Laat het ons weten in de comments hieronder!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten