efficient-werken-freelancer

Efficiënt werken als zzp’er: 3 tips

Het leven als zzp’er is natuurlijk prachtig. Je kunt je eigen werktijden bepalen, kiezen hoeveel je werkt en vaak kun je ook locatieonafhankelijk werken. Klinkt ideaal, toch? Er zitten echter ook nadelen aan het werken als zzp’er verbonden. Zo moet je alles zelf doen. Denk bijvoorbeeld aan administratie, marketing en netwerken. Dit kan af en toe erg afleiden met als gevolg dat je minder tijd overhebt voor datgeen waar je goed in bent. Je kunt ervoor kiezen om bepaalde klussen uit te besteden. Denk bijvoorbeeld aan het inschakelen van een boekhouder, online marketeer of bedrijfsadviseur. Ook kun je er zelf voor zorgen dat je efficiënter werkt. In dit artikel 3 tips om zo efficiënt mogelijk te werken als zzp’er!

1 Maak gebruik van to-do lijstjes!

Allereerst is het belangrijk om alle werkzaamheden in beeld te brengen. Maak dus gebruik van handige to-do lijstjes. Je kunt dit op papier doen, maar tegenwoordig zijn er ook verschillende apps beschikbaar. Deze apps werken vaak op alle devices, wat ervoor zorgt dat jouw to-do lijst altijd en overal beschikbaar is. Een voorbeeld van zo’n app is Wunderlist.

2 Besteed bepaalde dingen uit

Zoals we in de inleiding al beschreven, kun je ervoor kiezen om bepaalde onderdelen van je bedrijf uit te besteden. Zo kun jij je focussen op de dingen die je leuk vindt en weet je zeker dat de overige dingen door een professional gedaan worden. Veel zzp’ers maken bijvoorbeeld gebruik van een boekhouder om hun administratie bij te houden. Ook het inzetten van een bedrijfsadviseur komt veel voor. Een bedrijfsadviseur gaat samen met jou kijken hoe je als zzp’er kunt groeien.

efficient werken zzp

Lees ook: Dit zijn de 4 handigste apps voor zzp’ers!

3 Zorg voor minder afleiding

De omgeving – zowel de fysieke als digitale omgeving – waarin je werkt heeft een grote invloed op je productiviteit. Zorg dus voor een rustige werkplek waar je geconcentreerd kunt werken. Denk bijvoorbeeld een leeg bureau en een goede bureaustoel in een kamer waar je niet gestoord wordt. Ook je digitale omgeving dient rustig te zijn. Zet bijvoorbeeld je e-mailnotificaties uit, spendeer geen tijd op social media (behalve als het voor je bedrijf is) en open niet te veel tabbladen op hetzelfde moment. Zo kun je efficiënt te werk gaan en rustig je to-do lijstje afwerken!

Hoe efficiënt ga jij te werk? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten