factuur-opstellen

Een factuur opstellen: 4 Tips

Illustratie door: Alexey Sokolov

Na het afronden van je werk moet je als ZZP’er natuurlijk je geld krijgen. Vaak laat je opdrachtgevers weten hoe ze moeten betalen door middel van het verzenden van een officiële factuur. In het begin kan het opstellen van een factuur echter tegenvallen. Want wat moet er nou precies op staan, en wat niet? Als je je houdt aan de volgende tips, weet je in ieder geval zeker dat alles erop staat, wat er op moét staan, en hoe je dat zo goed mogelijk kunt doen.

1. Heb je eigen gegevens goed op een rijtje

Op een officiële factuur kunnen je eigen gegevens natuurlijk niet ontbreken. Als deze gegevens niet kloppen, is de factuur niet geldig. De onderdelen die in ieder geval op de factuur moet voorkomen zijn:

  • NAW-gegevens
  • KvK-nummer
  • Belastingnummer
  • Rekeningnummer
  • Email-adres (optioneel)
  • Telefoonnummer (optioneel)

Deze gegevens zet je op de factuur zodat de opdrachtgever weet dat hij met de juiste persoon zaken heeft gedaan. Meestal zet je deze gegevens aan de rechterbovenkant van de factuur.

2. De gegevens van de opdrachtgever kloppen

Aan de linker bovenzijde van de factuur zet je altijd de gegevens van de opdrachtgever. Hiervoor geldt eigenlijk dat de eerste 4 uit het rijtje van tip 1 op de factuur moeten staan. Deze gegevens moeten hier allemaal staan, om een geldige factuur te zijn. Facturen kunnen altijd worden opgevraagd door de belastingdienst, en dan is het van groot belang dat alles daadwerkelijk juist is.

factuur-opstellen 2

Lees ook: 5 tips om geconcentreerd vanuit huis te werken!

3. Geef duidelijk aan wat er betaald moet worden

Natuurlijk is dit voor jou als ZZP’er het belangrijkste onderdeel van de factuur; het gedeelte van het geld. Hierbij is het van groot belang dat alles wat je betaald wilt zien hebben, duidelijk staat genoteerd. Omschrijving van de dienst/het product, aantal van deze dienst of product, en het tarief dat voor deze dienst/product gevraagd wordt. Voor extra duidelijkheid kun je de subtotalen van elke dienst/product ook nog bij elkaar op tellen. En dan is daar nog, de btw. In Nederland kunnen diensten en producten in twee groepen vallen; de groep met een percentage van 6%, en de groep met een percentage van 21%. Ook hierbij geldt weer; houd het overzichtelijk. Geef aan wat het totale btw-bedrag is, en natuurlijk ook hoeveel de opdrachtgever in totaal moet betalen.

4. Vergeet de betalingstermijn niet!

Deze is vooral handig voor je eigen boekhouding; zet een betalingstermijn op de factuur. Hiervoor geldt dat deze redelijk moet zijn, en wanneer deze niet staat aangegeven, geldt er een wettelijke termijn van 31 dagen. Wil je dat je je geld sneller krijgt? Geef dan aan wat jouw termijn is.

Waren deze tips nuttig voor je? Laat het ons weten in de comments hieronder!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten