Illustratie door: Janis Andzans
E-mail marketing is een online marketing strategie die goed ingezet kan worden om de omzet van je business te vergroten. Dit effectieve en krachtige middel wordt voornamelijk ingezet door webshops, online marketing bureaus en andere online bedrijven. Door E-mail marketing in te zetten kun je jouw doelgroep eenvoudig bereiken. Het gebruik van online mailings en nieuwsbrieven is de afgelopen jaren flink gegroeid omdat steeds meer bedrijven erachter komen dat het een goede strategie is om meer omzet te genereren. De kosten voor het versturen van een mail zijn vaak nihil, helemaal als het geautomatiseerd gebeurt. De respons is nauwkeurig te meten en daarom kan het effect van E-mail marketing goed gemonitord worden.
Focus op Marketing Automation
Marketing Automation is de nieuwste innovatie op het gebied van E-mail marketing. Je hebt het zelf vast wel eens ondervonden. Als jij in een online shop waar je eerder iets hebt gekocht een artikel in het winkelmandje plaatst en het vervolgens niet afrekent, krijg je op termijn een e-mail van het bedrijf dat je nog iets in je winkelmandje hebt liggen. Deze e-mail wordt automatisch gegenereerd en het kost het bedrijf dus niets. De resultaten die met deze marketing strategie worden behaald zijn verbluffend. In de automatisch gegenereerde e-mail wordt ook vaak een kortingscode geplaatst om ervoor te zorgen dat de consument te stimuleren tot de aankoop van het product. Deze vorm van E-mail marketing is zeker de moeite waard om uit te proberen als marketing instrument voor 2019.
Lees ook: Dit zijn de online marketing trends van 2019!
E-mails in eigen huisstijl maken
Tegenwoordig kan iedereen bijna e-mails ontvangen in html. Omdat E-mail marketing een grafisch kanaal is, kan er veel aandacht besteedt worden aan de opmaak van de e-mails. Door het er grafisch mooi uit te laten zien kan je ervoor zorgen dat de consument eerder overgaat tot conversie. Zet dus een e-mail campagne op in de huisstijl van het bedrijf om je doelgroep nog beter te benaderen.
Maak de e-mail campagne persoonlijk
De mogelijkheden met E-mail marketing zijn eindeloos. Je hebt de mogelijkheid om een e-mail campagne volledig te personaliseren. Onderzoek heeft uitgewezen dat de respons op persoonlijk e-mail campagnes tot wel 50% hoger ligt dan bij algemene mailings. Je kan kleine en grote doelgroepen benaderen en de resultaten eenvoudig monitoren. Op basis daarvan kun je aanpassingen maken in de e-mails en kijken of dit betere resultaten oplevert.
E-mail marketing is een laagdrempelig kanaal, want websitebezoekers willen vaak wel hun e-mail adres opgegeven als er een bepaalde interesse in jouw producten of diensten is. Door gebruik te maken van kortingscodes en gratis samples kun je de consument nog eerder overhalen om hun e-mail adres door te geven. Als je het e-mail adres eenmaal hebt kan je zoveel gebruik maken van e-mail marketing als je wil. Het enige nadeel is dat het wat opdringerig kan overkomen en dit kan klanten afschrikken. Probeer dus een goede balans te vinden in de frequentie van de e-mails die je verstuurt.
Maak jij gebruik van e-mail marketing? Zijn we nog tips vergeten? Laat het ons weten in de reacties hieronder!