lifehacks-beginnende-freelancer-freelancerspot

7 lifehacks voor de beginnende freelancer

Alle begin is moeilijk en zeker voor een freelancer ligt het begin van je nieuwe carrière vaak bezaaid met valkuilen die een vlotte start op zijn minst uitdagend maken. Gelukkig sta je er niet alleen voor en kunnen we je aardig op weg helpen. In deze top vijf laten we je zien waar je aan moet denken om het meeste uit je bestaan als freelancer te halen.

De to-do-list

Een goed begin is het halve werk. Met andere woorden: gebruik het begin van je werkdag om een lijstje te maken van de belangrijke punten die gedaan moeten worden. Zo kun je een stuk efficiënter werken en weet je exact wat je van jezelf mag verwachten. Het grote voordeel: het zorgt van een aangename rust in je hoofd en je voorkomt de ongewenste stressvolle momenten. Een simpel notitieblokje volstaat op daar je persoonlijke to-do-list op te schrijven of gebruik gewoon notepad. Als je hier een gewoonte van maakt, dan merk je al snel hoe effectief je zelf je tijd in kunt delen.

Zorg voor back-ups 

We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: maak een back-up van je werk! Dat wil dus niet zeggen dat je heel de laptop of pc moet backuppen, maar wel de belangrijkste documenten. Hoe verleidelijk het ook is om op het einde van de dag je laptop dicht te klappen of je pc af te sluiten, je zult niet de eerste zijn die wordt getroffen door een virus of erger, een computer die spontaan crasht. Ga je een back-up maken, beperk je dan niet alleen tot je documenten, maar denk ook aan andere belangrijke zaken zoals facturen, btw-aangiftes en andere werk gerelateerde zaken.

Schrijf opdrachten en projecten goed uit

Ga je aan de slag met een nieuw project, zorg er dan voor dat je alle details helder voor ogen hebt. Hoe vervelend het ook is, zorg voor een gedetailleerd werkplan. Op die manier voorkom je discussies achteraf. Je zult immers niet de eerste of de laatste freelancer zijn die te horen krijgt dat de uitvoeringen niet geheel volgens wens is. Dat kun je eenvoudig voorkomen door alle wensen zo gedetailleerd mogelijk weer te geven in je werkplan. Dan gaat het dus om tal van zaken zoals het budget, de doelstellingen, de aanpak en de planning. Problemen met de uiteindelijke uitvoering kun je uiteraard oplossen, maar het is vele malen efficiënter om te voorkomen dat er problemen ontstaan.

lifehacks-zzp-freelancerspot

Lees ook: Starten als zzp’er: 9 handige tips & tricks!

Haastige spoed… 

… is zelden goed. Ben je een ervaren freelancer, dan ken je het klappen van de zweep. Hoe graag je klant ook zijn product of dienst wenst te ontvangen, haastwerk leidt in negen van de tien gevallen tot een situatie waarin je klant niet happy is en ja, dat straalt helaas ook af op de naam die je probeert op te bouwen. In veel gevallen help je jezelf én je klant door duidelijk te communiceren waarom de voorgestelde deadline totaal niet realistisch is. Heb je goede argumenten, dan zal je zien dat er vaak wat rek zit in de uiteindelijke deadline.

Kom professioneel over

Als beginnende freelancer heb je nog geen naam opgebouwd. Potentiële klanten weten dus ook niet of Denk bijvoorbeeld aan een professionele huisstijl, luxe verpakkingen voor je producten en het weergeven van reviews op je website. Je wilt je potentiële klanten het gevoel geven dat je te vertrouwen bent en dat je goed werk aflevert. Huur voor je huisstijl een professioneel grafisch ontwerper in en kies bijvoorbeeld voor luxe verpakkingen van de Voogt. Het kost misschien wat, maar dit zal zich allemaal terugverdienen.

Plan je toekomst

Elke freelancer weet dat elke opdracht, zeker in de beginfase, ontzettend belangrijk is. Het zorgt niet alleen voor inkomen, maar het helpt ook om een portfolio op te bouwen. Dat kan een goede motivatie zijn om veel werk te maken van je streven naar meer opdrachten, maar het zorg dragen voor een goed inkomen in minstens zo belangrijk. Dat doe je natuurlijk door veel opdrachten uitte voeren, maar vergeet daarbij niet dat je ook aan je toekomst moet denken. Maak realistische doelstellingen die haalbaar zijn, bijvoorbeeld een omzet die over een jaar met 10% is gegroeid.

Je eigen USP’s op een rij zetten

Goede, steekhoudende argumenten kunnen van levensbelang zijn als je belangrijke opdrachten binnen wilt halen. Ga bij jezelf na wat je sterke punten zijn, wat jou onderscheidt van de grote massa zodat je haarfijn kunt aangeven waarom een opdrachtgever die ene opdracht aan jou moet geven. Maak een top 5 van je sterkste punten en gebruik die in je communicatie!

Zijn we nog lifehacks vergeten? Laat het ons weten in de reacties hieronder! 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten