uniek-freelancer-freelancerspot

4 effectieve tips om je te onderscheiden als freelancer!

Wat je reden ook moge zijn om freelancer of zzp’er te worden, de weg naar succes is bezaaid met obstakels en uitdagingen. Het binnenharken van opdrachten is in veel gevallen nog geen eens het grootste probleem, het binnenhalen van de juiste opdrachtgever wel. Mocht je daarnaast opereren in een populaire markt, dan is de concurrentie moordend. Hoe slaag je er dus in om jezelf te onderscheiden en een duidelijke meerwaarde te bieden aan een potentiële opdrachtgever?

Zo zorg je voor een onderscheidend vermogen

Het leveren van een goed product of dienst is mooi, maar hier is je wake-up call: dat doen andere freelancers ook. Zo uniek is die eigenschap dus niet. Wat wel belangrijk zijn de volgende vier punten:

  • Het belang van regelmatig contact met je klanten
  • Wees selectief voor wat je klanten betreft
  • Kijk naar andere freelancers en ontdek wat zij niet doen
  • Blijf investeren in jezelf en je onderneming

1 Het klantcontact

Het is een van de meest onderschatte voorwaarden voor een succesvolle ondernemer: contact onderhouden met je klant(en). Door te bouwen aan een goede relatie met je klanten, vergroot je de kans op toekomstige sales. Vanzelfsprekend ben je niet een positie om een accountmanager aan te nemen die zijn tijd kan investeren in de bestaande relatie, je zult het allemaal zelf moeten doen. Zonde van je tijd zul je wellicht denken, je kunt je immers beter bezig houden met het voeren van verkoop gesprekken met een nieuwe klant. Toch moet je niet te lichtzinnig denken over de waarde van een goed contact met je klanten. Met name tijdens lopende projecten is het verstandig om er bovenop te zitten. Je klant voelt zich gewaardeerd, bovendien voorkom je dat de klant jou gaat bellen.

2 Wees selectief en durf klanten te weigeren

Door je diensten of producten een exclusief karakter te geven, ben je in staat om jezelf te positioneren als ‘exclusief’. Dit doe je doe bijvoorbeeld door slechts een beperkt aantal klanten aan te nemen of door actief te zijn in een beperkt aantal branches. Ook het gebruik maken van speciale technologieën kan ervoor zorgen dat jouw dienstenpakket een exclusief karakter krijgt.

Het exclusieve karakter van je onderneming begint al bij het eerste contact met je klant. Sluiten zijn of haar wensen aan op hetgeen je kan bieden, of juist niet? Sluit een nieuwe opdracht aan op hetgeen je al eerder hebt gedaan? Op die manier realiseer je meerwaarde en vergroot je de kans dat potentiele klanten juist ervoor kiezen om een project door jou uit te laten voeren omdat ze graag bij die exclusieve groep klanten willen horen. Groot voordeel van het bieden van exclusiviteit: je behoudt het plezier in je werk.

onderscheiden-freelancer-freelancerspot

Lees ook: Tarieven op je website vermelden: waanzin of wijsheid?

3 Kijk naar de concurrentie

Heb jij je ooit afgevraagd waarom klanten juist voor jou kiezen en niet voor hetzelfde product of dienst van een andere zzp’er? De kans is groot dat jouw dienstenpakket completer is. Door goed je ogen de kost te geven, op te letten en te ontdekken wat de concurrentie nalaat, is het eenvoudig om een duidelijke meerwaarde (en dus een extra USP) te realiseren. Is bijvoorbeeld de nazorg na oplevering van een project door je concurrenten minimaal, investeer hier dan in en gebruik het als verkoopargument.

4 Investeer in je onderneming

Veel (startende) freelancers en zzp’ers staren zich blind op het binnenhalen van opdrachten. Dat is immers omzet en dus inkomen. Toch is het verstandig niet zo zwart-wit te kijken. Om succesvol te worden zul je bepaalde stappen moeten zetten, bovendien is elke euro er een en kun je die slechts eenmaal uitgeven. Dat wil niet zeggen dat je geen geld moet uitgeven aan promotie of bijscholing. Stel jezelf dus continu de vraag of een geplande uitgave een kostenpost is of juist een investering in je onderneming. Zo kan een opleiding belangrijk zijn om je kennis op peil te houden, maar kan de prijs net het struikelblok zijn. Uiteindelijk is elke investering slechts een klein risico, terwijl de resultaten juist goed uitpakken.

Hoe onderscheid jij je als freelancer? Laat het ons weten in de reacties hieronder!